Der er mange kendte undergrundsbaner i verden, og de fleste har nok hørt om de smukke stationer i Moskva og Pyongyang, Londons ’Mind the Gap” og charmen i Metropolitain i Paris. Men hvor skal man tage til for at finde den tredjeældste metro i verden?
Historien startede i London, hvor de første tog kørte under storbyen allerede i 1863, og det var årtier før den næste bane kom i drift. I London var The Metropolitan Railway den første bane, og den kørte mellem Paddington og Farringdon. Togene blev trukket af damplokomotiver, og derfor blev de første linjer primært bygget under gader som cut and cover-baner. Det gav nemlig mulighed for nem udluftning.
På det europæiske kontinent var der afgang for det første metrotog i 1896, og det kørte i Budapest. Dengang åbnede en række smukke stationer under boulevarden Andrássy út, og i dag hedder den M1. Og den er en tur værd, for stationerne står som ved åbningen. Det er absolut ikke uden grund, at Budapests første undergrundsbane blev optaget som UNESCO-verdensarv i 2002.
Det tredje metrosystem
På tredjepladsen i at være verdens ældste metrosystem kommer Glasgow Subway i Skotland, og det er nok en overraskelse for de fleste. Glasgow Subway åbnede i december 1896 og således kun syv måneder efter metroen i Budapest.
Glasgows undergrundsbane kører ad en rundstrækning på lidt over 10 kilometer, og den udmærker sig ved at være en undergrundsbane, der aldrig er blevet udbygget efter dens åbning. Som ringbane er der to linjer; en indre ring der kører mod uret, og en ydre ring der kører med uret.
De gamle tog fra 1800-tallet var i drift til slutningen af 1970erne, men heldigvis kan man stadig se de smukke vogne et par steder. Et godt sted er på Buchanan Street Station, hvor der står en bevaret vogn. Det gør der også på Riverside Museum, hvor transportinteresserede kan opleve en masse spændende ting.
Glasgow Subway er sjov at køre med, og de moderne vogne bringer dig hurtigt rundt mellem centrum, West End og områderne syd for Clyde. Nogle lokale bruger endda metroen til Subcrawl, hvor de tager fra station til station for en pint hvert sted.
Når du er i Glasgow…
Der er masser at se i den skotske storby, og efter turen i metroen bør du udforske byen, hvor der både er fine museer, gamle kvarterer og moderne arkitektur. Glasgows gamle industriområde fornægter sig ikke, og på en spadseretur langs Clyde kan du bl.a. se industrivartegnet Finnieston Crane, der har lastet mange eksportvarer som fx damplokomotiver fra Glasgows fabrikker.
En idé til en tur gennem Glasgow er at besøge alle de seks centrale pladser, der har hver sine seværdigheder; George Square, Cathedral Square, St Andrew’s Square, St Enoch Square, Royal Exchange Square og Blythswood Square. På den tur kommer du forbi byens rådhus, domkirke og mange andre store offentlige bygningsværker.
Når det kommer til museer, er Riverside Museum et godt valg, for her er der masser af transportmidler og teknologi. Museet vandt en European Museum of the Year-pris i 2013 med dets spændende bygning og samlinger med skibe, tog, biler, busser og meget andet.
En tur i Glasgow er dog ikke fuldendt uden en tur på Kelvingrove Museum og Art Gallery, der er et storslået museum i en lige så storslået museumsbygning. Her er der mange forskellige spændende samlinger, og det er ikke uden grund, at Kelvingrove hører til blandt Skotlands mest berømte og besøgte steder.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.Forsæt