Som mange andre storbyer voksede Stockholm fra 1800-tallet. Nye forstæder blev bygget, og der blev bygget forstadsbaner og senere en egentlig undergrundsbane. Der særlige for Stockholm er den svenske granit, der har skabt nogle af verdens mest imponerende stationer.
I dag er tunnelbanen i Stockholm et metrosystem med en længde på over 100 kilometer. Alle linjer mødes på T-Centralen, og derfor er den station et godt sted at starte med udforskningen af det ene kunstværk efter det andet.
T-Centralen åbnede i 1957, og det var den første station, der blev særligt udsmykket. Den åbnede som en del af Stockholms blå metrolinje, og måske derfor er den dominerende farve blå. Over perronerne åbner granitten sig med imponerende belysning og blå og hvide kunstudsmykninger. Det er imponerende, og det skal opleves.
Og når vi taler om den blå linje, så er en tur til stationen Kungsträdgården noget, du ikke vil undvære. Kungsträdgården er en af Stockholms mest populære parker, og her lå en fransk have i forbindelse med slottet Makalös, der brændte i 1825. Og metrostationen er med grønne, røde og hvide farver inspireret af haven, og her er planter og kunst, der gengiver stemningen fra Makalös.
Solna Centrum er også en smuk station at se. Den åbnede i 1975 og blev bl.a. udsmykket med kunst, der udtrykte samtiden Sverige. Og kunst på selve stationerne er noget, der går igen en del steder, og det samme går det fine spil mellem lys og farver. På Solna Centrum er det grønne og røde farver, der dominerer indtrykket.
Næsten alle stationer fortæller deres historie eller giver deres særlige indtryk, og der er mange at vælge mellem, hvis du ønsker at se Stockholm fra undergrunden. Et par andre stationer, der er gode at tage forbi, er Rådhuset og Stadion. Begge steder bruges grundfjeldet som organisk arkitektur, hvor perronhaller nærmest ligger i store huler. På Rådhuset er der kunst, som udtrykker øen Kungsholmens historie, mens man bl.a. kan se OL-plakaten fra Stockholm 1912 på Stadion.
Sporvognene startede det hele
Stockholms metro startede faktisk ikke som et metrosystem, men derimod som nogle sporvogne, der udviklede sig til en tunnelbane. Mange forstadsbaner blev elektrificerede, og derved kunne man tage sporvogne til centrum. I 1920erne begyndte man at planlægge, hvordan sporvognene kunne sendes i tunneler i stedet for at fylde stadig mere i byens gader.
I 1933 blev Södertunneln åbnet under Södermalm, og sporvognene blev sendt gennem tunnelen og de første underjordiske stationer, der var Slussen, Södra Bantorget (i dag Medborgarplatsen) og Ringvägen (i dag Skanstull). Stockholms forstæder blev udbygget hastigt, og planerne for en egentlig metro blev udviklet i 1930erne og 1940erne. Og i 1950 blev den første metrolinje åbnet, og derfra er resten historien om en løbende udbygning af tunnelbanen med de mange smukke stationer.
Husk også at se solen i Stockholm
Stockholms metro er smuk og spændende at køre rundt i, og der gælder også for byen Stockholm. Den svenske hovedstad ligger mellem Mälaren og Østersøen, og man kan sejle gennem byen og til en masse hyggelige øer og byer. Der er også sporvogne, som altid er skønne at se byer fra vinduerne af.
Og der er en masse seværdigheder at se i Stockholms gader. Her er der mange fine museer, kirker, slotte, indkøbsgader, parker og en masse gode oplevelser.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.Forsæt