De fleste kender nok til navnet Orientekspressen, og straks kommer man til at tænke på luksus i gamle dage, hvor rejsen gennem Europa foregik med behagelige sovevogne og spændende spisevogne. Men hvorfor ikke tage turen gennem Europa i dag?
Historien startede i 1883, hvor Compagnie Internationale des Wagons-Lits med Georges Nagelmackers i spidsen startede Orientekspressen som en togforbindelse mellem Paris og Konstantinopel. Det første tog kørte fra Gare de l’Est i Paris den 3. oktober 1883, og via München og Wien nåede toget rumænske Giurgiu, hvor passagererne blev sejlet over Donau. Sejlturen bragte dem til Ruse i Bulgarien, hvor et tog ventede med Sortehavsbyen Varna som endestation. Orientekspressen sluttede dengang med endnu en sejltur mellem Varna og Konstantinopel.
Efter nogle år blev ruten ændret, så man med tiden kunne køre med tog hele vejen til Konstantinopel, der senere kom til at hedde Istanbul. Endestationen blev Sirkeci-banegården i hjertet af den tyrkiske storby og ved bredden af Bosporus. Netop Bosporus lå som grænsen til Orienten, og fra Sirkeci kunne man tage en færge til Haydarpaşa-banegården i Asien, og her åbnede nye muligheder sig med de osmanniske jernbaner mod øst.
Den rullende luksus
I begyndelsen af Orientekspressens tid var toget tænkt som en almindelig jernbaneforbindelse, der gjorde rejselivet nemmere over lange afstande. Naturligvis var det også med en vis komfort, for turen var lang, og billetterne var dyre, men først nogle årtier senere definerede Orientekspressen sig som det legendariske luksustog, det stadig ses som.
1930erne var et årti, hvor Orientekspressen var på sit højdepunkt. Der var på det tidspunkt tre forskellige tog, der alle kørte med ekspressens navn; Orientekspressen, Simplon-Orientekspressen og Arlberg-Orientekspressen. I denne tid kunne man tage de behagelige sovevogne fra Paris til Istanbul, men togene nåede også byer som London og Athen i dette årti.
Vognene var blevet rullende luksus, og kongelige, diplomater og forretningsfolk flokkedes om togene med datidens luksuriøse vogne med høj service og en gastronomi i topklasse. I dag kan man få en smag af den historiske atmosfære med Venice Simplon-Orient-Express, der siden 1982 har været drevet af Belmond efter købet af gamle vogne på en auktion i Monte Carlo i 1977.
Orientekspressen i populærkulturen
Agatha Christie udødeliggjorde Orientekspressen med bogen ’Mordet i Orientekspressen’ fra 1934, og den populære titel er blevet filmatiseret, så mange har et kendskab til indretningen i toget og stemningen fra spisevognen undervejs. Togrejsen har dog også været med i mange andre sammenhænge.
I 1897 skrev Bram Stoker bogen Dracula, og i bogen tager Draculas forfølgere Orientekspressen for at nå til Varna før Dracula kan nå at flygte denne vej. James Bond har også været en tur med ekspressen. Det skete i bogen og filmen ’From Russia, With Love’, hvor den britiske agent rejste med toget fra Istanbul til Paris.
Mange jernbaneinteresserede spillere har også kunnet møde Orientekspressen på deres computere. Toget er fx med i Microsoft Train Simulator fra 2001 med en strækning fra Innsbruck til Sankt Anton, og i den populære Railroad Tycoon-serie var ekspressen med i både Railroad Tycoon II og III som mulige opgaver.
Oplev Orientekspressen i dag
Der er mange måder at opleve historiens jernbanevingesus gennem Europa i dag. Man kan nemt kombinere en togrejse på forskellige strækninger, som Orientekspressen har kørt, og naturligvis kan man starte rejsen på Gare de l’Est i Paris og slutte den på Sirkeci i Istanbul, og undervejs kan man nyde en lang række byer. Efter turen gennem Europa bør man unde sig selv at bo på Hotel Pera Palace i Istanbul. Hotellet blev bygget i 1892 for netop at indlogere passagerer fra Orientekspressen.
Du kan vælge at køre hele vejen gennem Europa hurtigst muligt, men der er mange højdepunkter, du kan nyde på rejsen, hvis du vælger at stoppe nogle steder med måske en overnatning eller to hvert sted. Listen over stationer undervejs er lang, og her er nogle af de vigtigste stop, som du kan overveje at planlægge besøg i.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.Forsæt