Se på kortet
Jerusalem, Israel
Læs om byen
Jerusalem er et af verdens helt store historiske og kulturelle rejsemål, og overalt i byen kan man finde og opleve steder og bygninger fra ikke mindst den rige bibelhistorie.
For de fleste vil Gravkirken med Jesu grav være den største og med indtryksfulde seværdighed. Kirken ligger på Golgata og rummer også selve graven, hvor Jesus blev lagt efter korsfæstelsen. Som optakt til Gravkirken ligger Via Dolorosa mellem stedet, hvor Jesus blev dømt til døden, og stedet hvor han blev begravet.
Der er mange andre steder med tæthed til Jesus; det gælder fx Getsemane Have, Oliebjerget og Nadversalen, hvor Jesus indtog sit sidste måltid dagen inden korsfæstelsen. Gennem 2.000 år har troende valfartet til disse steder.
Blandt andre enestående seværdigheder er jødernes hellige Tempelbjerget, hvor Grædemuren udgør en del af Vestmuren, som går tilbage til Herodes’ Andet Tempel. Hiskias Tunnel strækker sig længere tilbage og er en underjordisk konstruktion fra kong Davids tid.
Overalt i Jerusalems gamle by bag murene og portene gælder det blot om at gå på opdagelse. Her er smalle gader, markeder, små pladser og stemningsrige kirker. Vest herfor ligger det moderne Jerusalem med Jaffa Road som en af de vigtigste strøggader for indkøb og afslapning. Det er også i denne del, Israels spændende nationalmuseum med Dødehavsrullerne kan opleves.
Topseværdigheder
Grædemuren
הכותל המערבי
Grædemuren, der også kaldes for Vestmuren/Western Wall, er en bevaret del af den vestlige støttemur til det andet jødiske tempel, der historisk lå på toppen af Tempelbjerget bag muren. Tempelbjerget er det helligste sted for jøder, og Grædemurens vigtighed skyldes dens direkte forbindelse med det nu hedengangne tempel.
Vestmuren, der i hele sin længde er knap 500 meter, rummer på et mindre stykke Grædemuren, der har fået dette navn fra begrædelsen af ødelæggelsen af jødernes hellige tempel. I tidligere tider var jøderne forment adgang til muren og derved templet med undtagelse af en enkelt årlig begivenhed, og dette styrkede betydningen af ordet Grædemuren.
Der må ikke bedes på selve Tempelbjerget, så Grædemuren er det tættest mulige sted. Muren, der anvendes til formålet, er omkring 60 meter lang og ligger ved en plads, hvorfra mænd og kvinder har separate adgange til dele af muren.
Vestmuren blev opført som en del af Herodes udbygning af komplekset på Tempelbjerget, som stod færdigt i år 19 f.Kr. Muren var en støttemur, der muliggjorde en stor udvidelse af det naturlige plateau, hvor templet oprindeligt blev anlagt. Ved Grædemuren er muren cirka 32 meter høj med omtrent 19 meter over gadeplan. De syv nederste synlige stenlag stammer fra Herodes’ tid, mens det øvre er fra forskellige tider mellem 600- og 1500-tallene.
I jødedommen betragtes Vestmuren som den eneste tilbageværende del af jødernes hellige tempel. Det har gennem århundreder været pilgrimssted som det sted, der er tættest på Grundstenen, som er det allerhelligste sted i religionen. Nogle historisk kyndige mener, at Grundstenen ligger i den nuværende klippemoské, mens andre vurderer, at stenen ligger et sted over for Grædemuren, hvor jødernes helligdomme engang blev opbevaret.
Traditionen er, at bønner ved muren symboliserer en bøn ved himlens port, og bønnerne kan foregå på flere måder. Man kan fx se utallige papirlapper, der er stoppet ind mellem stenene i muren. Disse papirer er skrevne bønner, som det er traditionen er medbringe hertil.
Tempelbjerget
הר הבית
Tempelbjerget er navnet på den centrale høj i Jerusalem. Bjerget var oprindeligt et naturligt plateau med en mindre størrelse end i dag. Selve bjerget blev med anlægget af jødernes to første templer udvidet til at blive en nærmest rektangulær plads hævet over den øvrige by og støttet af solide mure, hvoraf Grædemuren er den eneste bevarede del af disse.
Tempelbjergets vigtighed i den jødiske tro skyldes, at det anses som Guds opholdssted på Jorden, og at israelitternes stamfader Abraham her efter Guds ordre skulle ofre sin søn Isak. Det er også her, ordokse jøder ser frem mod et tredje tempel i forbindelse med Messias’ komme.
I dag er der vidtgående restriktioner for adgangen til Tempelbjerget og ikke mindst til de moskéer, der ligger her. Oprindeligt var bjerget stedet for jødernes første og andet tempel, som dog ikke længere kan ses her.
Det Første Tempel blev opført i 900-tallet f.Kr. af kong Salomon. Templet var centrum for den jødiske religion indtil år 587 f.Kr., hvor det blev ødelagt af tropper under Babylons leder Nebukadnesar. Templet blev bygget ud fra historien om Tabernaklet, som var den helligdom, som israelitterne havde med på ørkenvandringen under Moses. Templet bestod af to rum, og på det allerhelligste sted stod Pagtens Ark med De 10 Bud, der er centrale moralske og religiøse imperativer for jøder og kristne.
Det Andet Tempel opstod efter det babylonske fangenskab som en rekonstruktion foretaget fra omkring 517 f.Kr. af Zerubbabel. Den Andet Tempel kendes dog bedst som Herodes’ tempel, og det var en stor storstilet udbygning af templet fra cirka år 15 f.Kr. under kong Herodes. Herodes lod selve pladsen på Tempelbjerget udvide til den størrelse, den har i dag, og store klippeblokke blev brudt for at rejse støttemure og nye bygninger på området. Templet fik en størrelse på 500x300 meter og udgjorde en stor del af byen. Rundt om pladsen opførte Herodes en dobbelt søjlegang, og mod syd blev en større søjlehal opført. Centralt i templet var Det Allerhelligste, hvor kun ypperstepræsten havde adgang og det kun en gang om året. Det Allerhelligste var en bygning, der nåede 40 meter op over det omgivende kompleks, som bestod af forskellige forgårde med hver sine formål og adgange.
Herodes’ tempel var som forgængeren religiøst centrum for jødedommen, men det var samtidigt også et politisk og handelsmæssigt centrum. På Salomons tid lå kongens residens umiddelbart ved siden af templet, og de mange besøgende i templet gav en stor handel direkte og afledt på herberger og lignende. Det hele stoppede i år 70, hvor romerne ødelagde Det Andet Tempel ved deres belejring af byen under den første jødisk-romerske krig.
Gravkirken
כנסיית הקבר הקדוש
Gravkirken er et af kristendommens vigtigste steder. Det er en kirke, som blev opført på Golgata, der udgjorde netop det sted, hvor Jesus blev korsfæstet. Efterfølgende blev han også begravet her, og Jesu grav er at finde under kirkens kuppel, hvortil kristne har valfartet siden den tidlige kristne tid.
Den første kirke på stedet blev opført på foranledning af kejser Konstantin fra år 325. Det menes at være sket gennem Konstantins mor Sankt Helena, som var i Det Hellige Land for at etablere kirker på de steder, der havde sammenhæng med Jesu liv. Gravkirken og Fødselskirken i Betlehem er to resultater af hendes rejse. Den første kirke bestod af tre sammenbyggede dele; en kirke over selve Jesu grav, en kirke over Golgata, hvor Jesus var blevet korsfæstet, og en kirke for selve Jesu martyrium.
Kirken blev ødelagt i 614, men genopbygget i 630. Herefter stod den til 966, hvor kirken brændte til en ruin i forbindelse med en opstand under det muslimske styre. I 1009 lod den muslimske kalif kirken rive ned. Nedrivningen var en af de faktorer, der senere fik korsridderne til at genindtage det kristne land. Det var dem, der i midten af 1100-tallet opførte en ny kirke over Jesu grav.
Denne kirke står stadig, selv om der gennem tiden har været både forfald og ombygninger; blandt andet styrtede rotunden i kirken ned under en brand i 1808, og kuplen er en bygningsdel fra 1870.
I dag står kirken med et særdeles stemningsfuldt og smukt indre. Det administreres i fællesskab af en række kristne samfund med baggrund i en aftale fra 1767, hvor den osmanniske sultan bestemte, at kirken skulle deles mellem parterne i stedet for, at de sloges om retten til stedet. Aftalen mellem kirkesamfundene blev gjort permanent i 1852 og fungerer fortsat på den måde, at intet i eller omkring kirken kan ændres eller fjernes uden alles accept. Med aftalen fik den græsk-ortodokse kirke, den armensk-apostolske kirke og den romersk-katolske kirke de største dele af komplekset, mens andre kirkesamfund som fx det koptiske senere har bygget mindre kapeller rundt om selve Gravkirken. Et synligt eksempel på fastholdelsen af det eksisterende er en stige, der ses udefra over hovedindgangen til kirken. Stigen var sat op inden 1852, og idet aftalen definerer vinduer og døre som fællesområder, kan ingen fjerne stigen.
På kirkens sted var der oprindeligt både klippen Golgata og et bjerg, hvori Jesus blev begravet. Klippen og bjerget er for størstepartens vedkommende forsvundet, idet man så at sige har fjernet alt det, der omgav Jesu grav. Golgatas klippe kan stadig ses, og det eksakte sted for korsfæstelsen er markeret med et kors.
Golgata ligger umiddelbart til højre efter indgangen i kirken, og en trappe leder op til korset. Ved trappen i gadeniveau ses en stor sten, som er den sten, hvorpå Jesus blev salvet før begravelsen af ham. Længere inde i kirken mod venstre fra indgangen ligger selve Jesu grav under bygningen Ædiculum.
Man kan komme ind i Ædiculums to rum og derved ind til selve graven. I rummet foran graven kan man se Englenes Sten, der er et stykke af den sten, der blev lagt over graven ved begravelsen. Umiddelbart øst for graven ligger en kirkedel med Gravkirkens primære alter. Denne del stammer fra korsriddernes tid, og af den smukke udsmykning kan ikonostasen og mosaikken i kuplen nævnes; den viser Kristus Pantokrater.
Har man fulgt stationerne på Via Dolorosa, kan man fortsætte turen i Gravkirken. Her finder man de sidste fem stationer i Jesu vej fra at blive dømt til døden til at blive lagt i graven. De ni første stationer ligger langs Via Dolorosa. De fem stationer i kirken er henholdsvis: 10) Her berøves Jesus sine klæder af romerske soldater. 11) Her på Golgata bliver Jesus korsfæstet. 12) Her dør Jesus. 13) Her tages Jesus ned fra korset af Josef af Arimatæa. 14) Her lægges Jesus i graven.
Via Dolorosa
ויה דולורוזה
Via Dolorosa er givet vis den mest berømte gade eller rute i Jerusalem. Det er i dag navnet på en central gade i den israelske hovedstads gamle bydel, men historisk var det her, Jesus gik på sin vej mod korset.
Der berettes om i alt 14 såkaldte korsvejsstationer på Jesus’ vej fra at blive dømt til døden til at blive begravet, og 9 af disse er at finde langs Via Dolorosa, hvor de er afmærkede med tydeligt skilte og effekter. De øvrige 5 stationer ligger i selve Gravkirken.
Når man går ad Via Dolorosa, kan man følge både stationerne og gadelivet i det muslimske kvarter i byen. De ni stationer, som alle er markeret, er henholdsvis: 1) Her blev Jesus dømt til døden. 2) Her tager Jesus korset på sig. 3) Her falder Jesus første gang. 4) Her møder Jesus sin mor, Jomfru Maria, på vejen mod sin korsfæstelse. 5) Her hjælper Simon fra Kyrene med at bære Jesu kors. 6) Her få Jesus tørret sveden af ansigten af Veronika for at lindre lidelsen. 7) Her falder Jesus anden gang. 8) Her taler Jesus til Jerusalems grædende kvinder. 9) Her falder Jesus tredje gang.
Man kan se en bue over Via Dolorosa. Det er kirken Ecce Homo, som menes at ligge på det sted, hvor Pontius Pilatus holdt sin tale med dette navn. Buen selv menes at være blevet opført under Hadrian som indgang til Aelia Capitolinas romerske forum.
Klippemoskéen
כיפת הסלע
Klippemoskéen er et af Jerusalems mest kendte bygningsværker. Det er en ottekantet moské med en guldkuppel, som blev bygget på Tempelbjerget på stedet for jødernes nu historiske hellige templer.
I sin tid lå både jødernes første og andet tempel her. Det andet tempel blev ødelagt i år 70 af romerne, som opførte et tempel til Jupiter på samme sted. Klippemoskéen blev opført 689-691, og stilmæssigt kom dens former fra kristne og byzantinske opførelser. Kuplen er godt 20 meter i både højde og diameter, og moskéens 18 meter brede facadeelementer blev alle fornemt udsmykket med geometriske mønstre. Over mønstrene står den forgyldte kuppel, der ses på lang afstand fra bjergene omkring Jerusalem.
Gennem århundrederne efter opførelsen af Klippemoskéen og under byens muslimske styre blev det i stigende grad vanskeligere for kristne pilgrimme af besøge Jerusalem og Tempelbjerget. Korsriddere indtog byen i 1099, og de gav Klippemoskéen til augustinere, der indrettede en kirke i bygningen og satte et kors på toppen af kuplen. Korsridderne anså placeringen af kirken som stedet for Salomons Tempel, og gennem inspiration fra 600-talsbygningen gjorde de den runde kuppelform til et forbillede for deres kirker andre steder.
Med den muslimske erobring af Jerusalem i 1187 blev der igen indrettet en moské i bygningen. Flere arbejder blev løbende udført på moskéen gennem de følgende mange århundreder. Det mest markante var opsætningen af facadens mønstrede kakler i 1500-tallet.
Fra 1955 blev der gennemført store renoveringer af Klippemoskéen fra Jordans regerings side med økonomisk støtte fra mange arabiske lande og Tyrkiet. I 1993 blev kuplen forgyldt, og det var Jordans konge, der finansierede de 80 kilo guld, der skulle bruges til formålet.
Siden 1967 har Tempelbjerget og derved også Klippemoskéen været en del af Israel, og i kort tid i 1967 vejede det israelske flag over moskéen. Selve moskéen bliver dog fortsat administreret fra Jordan. Der er kun meget begrænset adgang til at besøge Tempelbjerget, og der er ikke almen adgang til Klippemoskéen, idet det kun er muslimer, der kan besøge stedet.
Klippemoskéen blev opført over Grundstenen, som er det helligste sted for jøder. Det var efter sigende her, Abraham gjorde klar til at ofre sin søn Isak. Således er den væsentligste del af moskéens indre da også selve stenen.
Byggeriet af Klippemoskéen har altid været kontroversiel, idet den blev bygget på det helligste sted for jøder. 600-tallets muslimske modstand og opposition til kristendommen blev ligeledes manifesteret ved inskriptioner i moskéen, som nogle har foreslået at flytte til Mekka for at give plads til et tredje jødisk tempel.