Er du også en af de mange, der har en drøm om at opleve Rusland fra Europa til Stillehavet med Den Transsibiriske Jernbane? Så kan du godt glæde dig, for det er en storslået tur med masser af natur, stemning og spændende byer.
Er du klar til otte nætter om bord på det berømte tog med navnet Rossija? Det er nemlig den tid, der tager at køre de 9.288 km fra Moskva til Vladivostok – eller den modsatte vej, hvor der sjovt nok er samme antal kilometer. Undervejs kommer du gennem bjerge, skove, landsbyer og forskellige kulturer, og du kører over Ruslands store floder og langs den uforglemmelige Bajkalsø.
Du kan vælge at tage det hele i ét stræk, og du kan endda starte i Kaliningrad eller Sankt Petersborg, hvis du vil køre fra hav til hav. Men du kan også vælge at stå af toget undervejs og på den måde opleve Rusland lidt efter lidt på vejen mod Stillehavet. Det kan være en fordel, hvor du tanker oplevelser op, som du kan reflektere over undervejs mod næste stop.
Uanset hvad du vælger, skal du blot vide, at det er jernbanen og ikke et specielt tog, der hedder Den Transsibiriske Jernbane. Om du tager Rossija eller en kombination af mange lokaltog giver det samme resultat. Når du står i Vladivostok, har du kørt ad hele jernbanen, som zar Aleksander III lod bygge.
Den første transsibiriske jernbane
I 1800-tallet skete der en stor udbygning af Sibirien, men manglende transportveje var en stor udfordring. Der blev startet dampskibssejlads på Ob i 1844, og i de følgende årtier startede sejladser på andre af Sibiriens store floder. Fra 1850erne kom de første planer om jernbaner på tværs af Sibirien, og med årene blev det et geopolitisk vigtigt mål for Rusland at kolonisere det russiske Fjernøsten, og det krævede sammenhæng mellem det centrale Rusland og Stillehavsområdet.
I 1891 udsendte zarens administration beslutningen om at bygge en jernbane tværs gennem Sibirien, og det blev startskuddet på Den Transsibiriske Jernbane. Kronprinsen, den senere zar Nikolaj II, indviede byggeriet samme år i Vladivostok, og herefter gik det stærkt. Jernbanen nåede Bajkalsøen fra begge sider, og de første år blev der indsat færger til den fire timer lange tur over søen. Færgerne blev bygget i engelske Newcastle, skilt ad og samlet igen på et værft i byen Listvyanka ved Bajkalsøens sydvestlige bred. I 1904 blev banen omkring Bajkalsøen åbnet, og fra 1916 kunne man køre fra hovedstaden Petrograd til Stillehavet for første gang.
Senere er Den Transsibiriske Jernbane blevet udbygget med bl.a. en ny og hurtigere strækning mellem Irkutsk og Listvyanka. I 1929 startede man også elektrificeringen af jernbanen, og den sidste del blev sat til elnettet i 2002. Og jernbanen levede fra startede op til formålet om at binde landet sammen. Flere millioner bønder flyttede fra det vestlige Rusland og Ukraine til Sibirien, og korn og andre varer blev kørt fra øst mod vest. Den dag i dag er Den Transsibiriske Jernbane stadig livsnerven gennem Rusland, og det er en fornøjelse at opleve som turist i dagens komfortable tog.
De fire valgmuligheder
Der er flere jernbanelinjer, som åbner de store vidder i Sibirien, og som forbinder byer i Rusland og flere andre lande. Den rigtige Transsibiriske Jernbane er den 9.288 km lange strækning fra Moskva til Vladivostok, men selv den er blevet ændret gennem årene i både den vestlige og østlige del. Mellem Moskva og Omsk kørte Den Transsibiriske Jernbane oprindeligt gennem Samara og Ufa, mens den i øst kørte gennem det nuværende Kina. I dag har du flere valgmuligheder for at tage med andre baner, når du kommer mod øst.
Den første valgmulighed kommer i byen Tajshet (4.515 km), der ligger øst for Krasnojarsk. Fra Tajshet fortsætter Den Transsibiriske Jernbane til Irkutsk og syd om Bajkalsøen, men du kan også køre nord om søen med den såkaldte Bajkal-Amur-Magistral (BAM). Med BAM kan du også se Bajkalsøen i byen Severobajkalsk, og banen ender også ved Stillehavskysten; i byen Sovetskaja Gavan.
Næste valgmulighed kommer øst for Bajkalsøen, hvor første storby er Ulan-Ude (5.609 km). Fra Ulan-Ude kører Den Transsibiriske Jernbane videre mod øst, mens Den Transmongolske Jernbane kører mod syd gennem Mongoliet og Ulaanbaatar til Beijing i Kina. Denne jernbane er en god chance for at opleve det mongolske folk, den mongolske hovedstad og Gobiørkenen.
Den fjerde jernbane udgår fra Den Transsibiriske Jernbane efter byen Tjita (6.166 km). Den Transsibiriske Jernbane fortsætter mod øst og holder sig på den russiske side af den russiske-kinesiske grænse, mens Den Transmanchuriske Jernbane skyder genvej gennem den kinesiske provins Manchuriet. Banen går til hovedbyen Harbin og nærmest i lige linje til Vladivostok.
Højdepunkter undervejs
Stemningen i toget er en vigtig del af rejsen med Det Transsibiriske Jernbane. Når du vågner om morgenen og går i spisevognen kan det være, at landsbyer og birketræer passerer vinduerne. Det kan også være, du taler med andre rejsende i kupéen og hører deres historie; måske er det lokale, der skal nogle dage med toget? Måske kigger du på landskaberne og byerne, mens du nyder en lokal ret og en øl i spisevognen. Og højst sandsynligt prøver du lidt af det hele undervejs.
Toget stopper også mange steder, hvor du kan strække ben og gå en tur på perronen. Togstewardesserne skal nok sige til, når det er tid til at gå om bord igen. Listen over stationer undervejs er meget lang, så du kan strække benene mange gange, men du kan også overnatte her og der for at se mere af Rusland på rejsen. Her er nogle af de vigtigste stop, som du kan overveje at planlægge besøg i.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.Forsæt