Glacier Express og Bernina Express er de mest berømte af Schweiz’ utallige jernbanestrækninger med panoramaudsigter til byer, bjerge og søer. Glacier Express kører mellem Zermatt og St. Moritz, mens Bernina Express starter i Chur og krydser grænsen til Italien og ender i byen Tirano. Du kan roligt glæde dig…
Med Glacier Express får du god tid til at nyde de centrale schweiziske alper, for togturen har tilnavnet som verdens langsomste ekspres. Og det er positivt ment, for selv om det tager 7 timer og 45 minutter at køre de 291 km, så er det nogle uforglemmelige timer. Starter du i Zermatt kan du med det samme nyde synet til det karakteristiske Matterhorn, der er et af symbolerne på Alpelandet.
Fra Zermatt starter turen gennem dalen Mattertal, hvor 4.000 meter-bjergene troner over dalen og de hyggelige landsbyer, som man får lyst til at gøre holdt i, når de passerer vinduerne i togets adstadige tempo. Køreturen fortsætter op og ned i højderne med Oberalp-passet som højeste punkt i en højde på 2.033 meter. Laveste stop på turen er byen Chur i 585 meters højde.
Stor ingeniørkunst langs Glacier Express
Glacier Express passerer undervejs over intet mindre end 291 broer, og toget kører gennem 91 tunneler, hvor den 15,4 km lange Furka-Basistunnel er den længste. Det siger nærmest sig selv, at det var en kolossal opgave at anlægge jernbanen, hvis sidste strækning blev færdiggjort i 1926.
Dengang betød den nye bane, at flere af landets kantoner blev åbnet for nye turister, og fra 1930 kunne man køre i samme vogn fra Zermatt til St. Moritz. Samme år fik banen navnet Glacier Express, der er opkaldt efter Rhone-gletsjeren, der er kilden til den kendte flod af samme navn.
De første mange år kørte togene på banen i sommerhalvåret, fordi vejret på de højestliggende steder ikke tillod vintertrafik. Den 1.858 meter lange Furka-Scheiteltunnel blev åbnet i 1925, men der gik til 1982 og åbningen af Furka-Basistunnel, før jernbanen kunne køre hele året. Som tidligere dele af banen, var det igen store ingeniørarbejder der udviklede den spændende jernbane.
Seværdigheder undervejs
Der er masser at se fra vinduerne i de skønne panoramavogne, der kører på Glacier Express. Stort set hele turen er en lang og smuk naturoplevelse, men naturligvis er der nogle højdepunkter, som man skal være ekstra opmærksom på. Allerede i Zermatt skal man have kameraet klar og øjnene rettet mod bjergene. Her ligger det ikoniske Matterhorn, som er et af verdens mest kendte bjerge.
Turen over Oberalppass og langs det stille vand i søen Oberalpsee er også betagende og meget anderledes end gennem togturens mere frodige dale. Et andet smukt landskab venter mellem byerne Ilanz og Chur. Her kører toget gennem kløften Rheinschlucht, der også har tilnavnet Det Schweiziske Grand Canyon, og det er nemt at forstå, når bjergene tårnet sig op med panoramavognene i midten af kløften.
På turen mellem Chur og St. Moritz kører man bl.a. ad den såkaldte Albulabane, der er navnet på banen mellem byerne Thusis og St. Moritz. Strækningen på 61 km byder på 144 broer og 42 tunneler, og banen er sammen med Berninabanen optaget på UNESCO’s liste over verdensarv. Det er på Albulabanen, man kører over Landwasserviadukt, der nok er den mest imponerende bro på hele Glacier Express-turen. På den sidste halvdel mod St. Moritz slår banen bogstaveligt talt også krøller på sig selv med spiraltunneler i bjergene.
Ved endestationen kan man glæde sig til hyggelige St. Moritz, hvor der er hyggelig schweizisk atmosfære i flotte omgivelser. Her kan en dejlig rejse naturligvis afsluttes, men byen kan også være starten på endnu en jernbaneeventyr med Bernina Express.
Fra Schweiz til Italien
Efter færdiggørelsen af Albulabanen til St. Moritz i 1904 blev der etableret et jernbaneselskab, som ville anlægge en bane mellem St. Moritz og Tirano i Italien. Den nye bane åbnede i etaper, og den 5. juli 1910 kunne man for første gang køre med tog på hele strækningen, og det åbnede for ny turisme fra begge sider af Alperne.
Toget Bernina Express kører på den seværdige rute, der måler 61 km mellem St. Moritz og Tirano. Og som med Glacier Express er der også smukke seværdigheder langs denne bane. Man starter i 1.775 meters højde i St. Moritz, og efter 22 km kommer man til Ospizio Bernina, der med 2.253 meter er banens højeste punkt. Herfra går det hastigt ned ad bakke, og efter kun yderligere godt 38 km kommer man til Tirano i 530 meters højde.
På turen kommer man forbi den smukke sø Lago Bianco, og navnet antyder, at man nu er kommet til den italiensktalende del af Schweiz. Senere viser søen Lago di Poschiavo sig langs banen, og kort tid efter søen kører man en rundtur på Brusio-viadukten, der på en brosløjfe får toget en del meter ned i landskabet. Det hele kan også nydes fra panoramavogne, der rent faktisk også kører som Bernina Express hele vejen fra Chur, hvis man allerede vil tage denne bane derfra.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.Forsæt