Se på kortet
Milano, Metropolitan City of Milan, Italy
Læs om byen
Milano er Italiens økonomiske dynamo, der både har et islæt af centraleuropæisk atmosfære og af middelhavsområdets stemning. Den lombardiske hovedstad er en storby med alt, hvad det indebærer af muligheder for seværdigheder, hyggelige pladser, god shopping osv.
Milanos historie vidner om byens centrale beliggenhed på Poslettens krydsningsveje mellem alle verdenshjørner. Romerske ruiner og gamle fæstninger fra tiden som det uafhængige Lombardiets hovedstad er nogle af de spændende ting at gå på opdagelse i i byen.
Byens verdensberømte domkirke er byens vartegn og et must for besøgende. Den er Italiens største kirke og berømt for sit ydre, der matches af af spændende interiør. Kirkens dimensioner og detaljerede udsmykning er uforglemmeligt.
I Milano ligger der også stribevis af andre kirker og andre historiske bygninger, der er værd at besøge; og man kan se enestående kunstværker som fx Den Sidste Nadver. Kunstmuseer og kunstværker er der også mange af, og her ligger noget så nutidigt som arenaen San Siro, der er en af Europas sande fodboldmæssige heksekedler.
Uden for Milano er der både interessante kulturbyer og en meget skøn natur. Der er hverken langt til Alperne eller til Middelhavet, og endnu tættere på ligger søerne Lago di Como og Lago Maggiore, der begge er omkranset af små hyggelige og charmerende byer omgivet af billedskønne scenarier.
Topseværdigheder
Domkirken
Duomo
Duomo er Milanos femskibede domkirke, der er et enestående syn med alle sine statuer, spir og detaljer. Som domkirke er kirken sæde for Milanos ærkebiskop, og allerede i 300-tallet lå der en kirke på dette centrale sted i det romerske Mediolanum. De tidlige kirkebygninger blev ødelagt af en brand i 1075, og derved var pladsen banet for opførelsen af den nuværende domkirke.
Duomo blev påbegyndt i 1386 på initiativ fra hertug Gian Galeazzo Visconti, og efter næsten 500 års byggeri blev bygningen stort set færdiggjort i 1858. Undervejs var adskillige arkitektoniske strømninger overvejet og bragt ind i byggeriet, der dog overvejende er gotisk med træk fra barokken i fx facaden, der blev færdigbygget på initiativ af franske Napoleon Bonaparte. Han befalede den delvist byggede facade færdiggjort i 1805, og syv år efter var resultatet der. Napoleon blev desuden kronet som italiensk konge i Duomo, og et af kirkespirene blev prydet af en statue af den franske leder.
Duomos dimensioner er imponerende. Den er Italiens største kirke, og i Europa overgås den kun af Peterskirken i Vatikanet og katedralen i Sevilla.
Kirken måler 158x92 meter i grundplan. Det centrale skib er 45 meter højt, mens toppen af kirkens højeste spir rækker 108 meter op mod himlen; her står en forgyldt statue af Jomfru Maria, La Madonnina, hvis højde er 4,2 meter. Der kan være 40.000 mennesker i det store kirkerum.
Både ud- og indvendigt er der meget at se. Man kan gå rundt om kirken og se nogle af de tusindvis af statuer, der pryder bygningen. Man kan også komme op på kirkens tag, hvorfra der er en fin udsigt til de mange tårne og spir.
Inde i kirken mødes man af flere seværdigheder. Det over 20 meter høje mosaikvindue i koret imponerer lige som krucifikset over alteret. Her er også forskellige gravmonumenter for ærkebiskopper, nogle smukke altre af Pellegrino Pellegrini samt Marco d’Agrates skulptur af Sankt Bartolomæus/San Bartolomeo.
Den største skat i Duomo er dog det hellige søm, Santo Chiodo fra Jesu korsfæstelse. Det opbevares i toppen af hvælvingen over koret og tages kun frem en gang årligt. Det sker ved begivenheden Rito della Nivola den 14. september.
Brera Pinakotek
Pinacoteca di Brera
Pinacoteca di Brera er et museum, der rummer en af Italiens fineste kunstsamlinger med flere mesterværker af blandt andet Rafael, Andrea Mantegna og Tintoretto. De betydeligste retninger fra årene 1200-1900 er alle repræsenterede, og der er derved noget for enhver smag og interesse.
Museet blev indrettet i barokpalæet Palazzo Brera, der fra 1572 var det kloster for Jesuiterordenen, der ombyggede stedet 1627-1628. I 1773 blev Jesuiterordenen opløst, men deres indrettede bibliotek og observatorium blev bevaret.
I 1776 blev Brera Kunstakademi/Accademia di Belle Arti di Brera, etableret. Det kom hurtigt til aktivt at anskaffe kunstværker fra blandt andet lukkede norditalienske kirker og klostre, og det var startskuddet til dagens museum.
Vittorio Emanuele II Galleri
Galleria Vittorio Emanuele II
Galleria Vittorio Emanuele II er Milanos fornemste butiksarkade. Den blev designet i 1861, opført 1865-1877 og opkaldt efter det forenede Italiens første konge.
Bygningen blev opført i typisk arkadestil fra 1800-tallet med monumentale indgangspartier og glastag med støbejernsskelet. Inspirationen kom fra Burlington Arcade i London, og de første større arkader var henholdsvis Galeries Royales Saint-Hubert/Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen i Bruxelles og Passazh/Пассаж i Sankt Petersborg.
I Milano forbinder Galleria Vittorio Emanuele II pladserne Piazza del Duomo og Piazza della Scala. Der er to vinkelrette gader i arkaderne, og de mødes på et centralt, oktagonalt torv under en stor glaskuppel 47 meter oppe.
På torvets gulvmosaik kan man efter sigende sikre sig både lykke og et gensyn med Milano. Det sker, hvis man på tyrens billede drejer om sig selv tre gange med højre hæl placeret på tyrens testikler.
Gulvmosaikken symboliserer samlingen af Italien til et forenet kongerige. De fire enkelte mosaikker viser byvåbnene fra Firenze (lilje), Milano (rødt kors på hvid baggrund), Rom (ulv) og Torino (tyr). De fire byer er tidligere italienske hovedstæder; Rom også nuværende.
Jomfru Maria Taksigelse Kirke
Santa Maria delle Grazie
Santa Maria delle Grazie er et kirke- og dominikanerklosterkompleks, som blev opført efter initiativ fra hertug Francesco I Sforza. Arbejdet blev sat i gang i 1463, og klostret stod færdigt i 1469. Opførelsen af kirken blev afsluttet i 1490.
Udvendigt er stilen med den bastante og udsmykkede kuppel ganske anderledes end andre af byens kirker, og indvendigt kan man i det imponerende kirkerum se mange dekorationer og fresker tilbage fra 1400-tallet.
Kirken er i dag optaget på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Den største skat er Leonardo da Vincis mesterværk, Den sidste Nadver/Il Cenacolo, som kan opleves på nordvæggen i klostrets spisesal, refektoriet.
Det 8,8 x 4,6 meter store maleri blev malet i årene 1495-1498, mens da Vinci opholdt sig i Milano. Værket er løbende blevet restaureret og står som fra da Vincis penselstrøg.
Sforza Borg
Castello Sforzesco
Castello Sforzesco er en kolossal borg med voldgrav, mure og tårn i et imponerende anlæg, der sammen med domkirken er byens vartegn. Borgen blev i dens oprindelige udformning bygget af Vicente-familien i 1360erne som byens fæstning, men det var den senere Sforza-familie, der flyttede deres residens hertil og kom til at præge anlægget, hvis historie skildrer hertugernes Milano gennem tiden.
I 1450 om- og udbyggede Francesco Sforza komplekset, og senere generationer og fremmede magter foretog også diverse ændringer. I 1500-tallet under den spanske tid var længden af befæstningerne omkring borgen på tre kilometer med tolv bastioner.
En stor restaurering af Castello Sforzesco blev startet efter den italienske forening i 1800-tallet. Med foreningen var borgen ikke længere militært interessant, og den blev i stedet indrettet til civile formål for byen Milano.
Indgangsporten til borgen er Filarete Tårn/Torre del Filarete fra 1521, der blev ombygget 1900-1905 til ære for kong Umberto I. Bag tårnet kan man gå rundt på hele borgområdet eller besøge de forskellige dele, der nu huser nogle af byens museer.
Museerne på borgområdet er mange, og man får også blot ved at se bygningen et fint indblik i stedets imponerende dimensioner og borgens restaurering. Der er adgang til forskellige sale med blandt andet gobeliner og fresker, der strækker sig tilbage til 1400-tallet.
Af museer skal kunstmuseet Sforza Borg Pinakotek/Pinacoteca del Castello Sforzesco trækkes frem. Nogle af museets største seværdigheder er Michelangelos sidste skulptur og flere af Leonardo da Vincis manuskripter. Af andre museer er Museet for Antik Kunst/Museo d'Arte Antica og afdelinger af byens arkæologiske museum.
På pladsen foran borgen, Piazza Castello, ligger en halvcirkel af symmetriske bygninger. De blev opført i monumental stil i 1800-tallet.