Se på kortet
Grotekerkplein Park, Grotekerkplein, Rotterdam, Holland
Læs om byen
Rotterdam er Hollands næststørste by, og den er kendt for flere ting; ikke mindst for en strålende søfartshistorie og Europas største havn. Den er udviklet og anlagt fra byens centrum og hele vejen til udmundingen af Nieuwe Maas i Nordsøen vest for byen.
De maritime oplevelser sætter præg på byen, der byder på mange dejlige miljøer langs vandet og omkring gamle havneanlæg. Hertil kommer nogle fremragende søfartsmuseer og naturligvis muligheden for at sejle en tur på havnen med en af byens mange rundfarter.
Rotterdam er også en by med spændende moderne arkitektur, og den er derved en interessant kontrast til fx det gamle Amsterdam. Boligerne Kubuswonungen, broen Erasmusbrug og den uforglemmelige Markthal er gode eksempler, der danner byen sammen med enkelte partier fra det oprindelige Rotterdam.
Området omkring den hollandske storby giver mange muligheder for ture ud af byen. Her er bymæssige højdepunkter som Amsterdam og Antwerpen, og man kan også nyde de hollandske landskaber med kanaler og møller. Residensbyen Haag og Scheveningens strande ligger også tæt på.
Topseværdigheder
Sankt Laurentius Kirke
Grote of Sint-Laurenskerk
Denne store kirke står som den eneste bevarede kirke fra middelalderen i Rotterdam. Kirken er protestantisk, og den blev opført mellem 1449 og 1525, og i 1621 blev der bygget et træspir på tårnet efter Hendrick de Keysers tegninger. Spiret måtte dog rives ned igen i 1645 grundet dårlig kvalitet af det anvendte træ.
Grote of Sint-Laurenskerk var den første bygning i Rotterdam, som blev opført udelukkende af sten. Den blev protestantisk med reformationen, der fandt sted her i 1572. Kirken stod smukt indtil 14. maj 1940, hvor tyske angreb under 2. Verdenskrig beskadigede bygningen så meget, at kun tårnet og kirkemurene stod tilbage.
Efter krigens afslutning var der tanker om at rive den stadigt stående del af kirken ned, men det modsatte dronning Wilhelmina sig, og i stedet blev Grote of Sint-Laurenskerk genopbygget, hvilket var et symbol på byens vilje om genrejsning. Dronning Juliana lagde grundstenen til restaureringen, der stod færdig i 1958.
Den Gamle Havn
Oude Haven
Oude Haven er navnet på Rotterdams gamle havnebassin, hvor man i dag kan opleve et dejligt miljø med en atmosfære og arkitektur, der står som kontrast til mange andre steder i det moderne Rotterdam. Havnemiljøet er desuden hjemsted for en del gamle skibe.
Oude Haven er et af byens populære steder for både lokale og besøgende, når man skal finde et hyggeligt sted at spise eller drikke. Caféer og restauranter omgiver havnebassinet og de gamle skibe, og man kan fx spise i de historiske rammer i højhuset Witte Huis.
Markedshallen
Markthal
Markthal er en bolig- og kontorbygning, der blev bygget med en fantastisk markedshal under konstruktionens store tag. Markthal blev åbnet af dronning Máxima i 2014, og den spændende bygning blev hurtigt et af byens vartegn.
Markedshallen blev tegnet af arkitektfirmaet MVRDV, og bygningen står nærmest som en langstrakt hestesko på højkant med kolossale glasfacader i begge ender, der giver lys. Hallens buede indvendige vægge og loft er prydet med Arno Coenens 11.000 m2 store udsmykning med blandt andet frugt og fisk.
Kubehusene
Kubuswoningen
I Rotterdam kan man se det unikke boligbyggeri kaldet Kubuswoningen. Man forstår hurtigt, hvorfra husenes navn kommer, idet kompleksets lejligheder er indrettet i store kuber, der hviler på sine spidser. Derved skaber formen skaber spændende boliger og et åbent byrum i gadeplan under dem, hvor perspektiverne er unikke i forhold til almindelige bygningsformer.
Det var arkitekten Piet Blom, der tegnede Kubuswoningen i Rotterdam i 1977. Tidligere havde Blom opført lignende kubehuse i byen Helmond. Husene symboliserer træer, og idet de alle hænger sammen, danner de en skov, som man kan gå i. Det er også muligt at se indretningen af de interessante huse, idet man kan besøge en lejlighed i Kijk-Kubus Museumwoning.
Delfshaven
Delfshaven er et kvarter, der er bevaret fra det gamle Rotterdam, der ellers blev ødelagt under 2. Verdenskrig. Bydelen udgjorde en selvstændig kommune indtil 1886, og Delfshaven var da også blevet etableret som byen Delfts havneby. Med anlægget af Delfshaven behøvede Delft ikke at betale told til Rotterdam, og derved udviklede byen sig separat fra Rotterdam på trods af den nære afstand.
Man kan gå en tur i Delfshaven, der fortsat er som en mindre provinsby i forhold til Rotterdam. I gaderne kan man blandt andet se gamle huse, fine havnemiljøer, byens gamle rådhus og kirken Oude Kerk. Man kan også se den 38 meter høje mølle, De Distilleerketel, der blev opført 1986 som afløser for den historiske mølle, der stod her fra 1727 til 1940.
Havnerundfart
Havenrondvaart
Rotterdams havn er den største i Europa, og den kolossale havn og dens mange anlæg ses bedst på en havnerundfart, der starter i centrum af Rotterdam, og som sejler mod vest og havnens udmunding i Nordsøen. På en sejltur får man en godt indtryk af havnen og dens betydning for Rotterdam, og undervejs kan man også se nogle af byens seværdigheder fra vandsiden.
Havnen i Rotterdam lå traditionelt i centrum af byen, hvortil datidens skibe nemt kunne sejle til. I første halvdel af 1800-tallet begyndte havnen af brede sig mod vest og derved væk fra den gamle havn, der havde sine begrænsninger i kapacitet og størrelse. For at forbedre forbindelsen til Nordsøen anlagde man Nieuwe Waterweg som en stor kanal, der forbandt Rhinen, Maas og havet, og den gav Rotterdam de rette betingelser for vækst.
Med årene blev Rotterdams havn udbygget langs Nieuwe Waterweg, og i 1970erne anlagde man Maasvlakte som en udvidelse af havneområdet ud i selve Nordsøen. Med udflytningen af havnen fra centrum til de enorme arealer mod vest, blev der med tiden også plads til byudvikling på gamle havneområder, hvilket man fx kan se i Kop van Zuid, hvor der er blevet bygget mange højhuse umiddelbart syd for byens gamle centrum.