Se på kortet
San Francisco, CA, USA
Læs om byen
San Francisco anses for at være en af USA’s mest charmerende og smukkest beliggende storbyer, og når man er der, forstår man også godt hvorfor, og her er mange ting at opleve i både byen og den smukke natur, der omgiver den californiske storby.
Der er en del vartegn og berømte steder, man nærmest kender, inden man kommer til San Francisco. De stejle gader, byens sporvogne, fængselsøen Alcatraz og ikke mindst broen Golden Gate Bridge er nogle af de steder, som er blevet set i utallige Hollywood-film, og som de fleste har en forestilling om.
Arkitektur, museer og smuk natur er andre ting, som man kan få ud af en tur hertil. Det hele ligger mellem højdedrag, der giver gode udsigtspunkter som spændende afveksling. Financial District og Civic Center er byens absolutte centrum, og tæt herpå er der oplevelser langs vandet; fx Pier 39 og Fisherman’s Wharf.
Vil man gerne ud af storbyens kvarterer, så er der ikke langt over fx Golden Gate-broen til naturparker med noget af det vestlige USA’s storslåede landskab. Grønne oaser som fx Golden GatePark og Presidio er andre af de mange rekreative områder i og omkring San Francisco.
Topseværdigheder
San Francisco Cable Cars
San Franciscos sporvogne er et af byens mest charmerende og populære vartegn. I de stejle gader bumler de kabeltrukne sporvognene op og ned, og det ene spændende syn afløser det andet for passagerer i og udenpå vognene.
Sporvognene kører som kabelbaner, der bliver trukket af store kabler fra centrale steder som Cable Car Barn. Her kan man se de store hjul og maskineriet, der trækker kablerne, som igen trækker vognene på de tilbageværende Cable Car-linjer.
Sporvognenes historie går tilbage til 1869, hvor englænderen Andrew Hallidie oplevede en ulykke med de hestetrukne vogne, som dengang kørte gennem nogle af byens gader. Ulykken kostede fem heste livet, og Hallidie ville gøre noget for at forhindre gentagelser.
I 1873 åbnede Andrew Hallidie den første kabeltrukne sporvognsbane i San Francisco. Det var Clay Street Hill Railroad, og den blev en så stor succes, at der i perioden 1873-1890 blev anlagt 23 cable car-linjer i byen. Efter 1890 startede overgangen til elektriske sporvogne i stedet for kabeltrukne baner, og gennem de følgende årtier blev cable cars nedlagt eller omlagt til elektrisk drift.
I 1906 ramte et stort jordskælv San Francisco, og skælvet og de efterfølgende brande ødelagde det meste af infrastrukturen for byens cable cars. Det muliggjorde en fortsat omlægning til elektrisk drift, men i 1912 var der stadig otte cable car-linjer i drift. Disse linjer kørte ad gader, der var for stejle til elektriske linjer.
Gennem 1920erne og 1930erne blev der udviklet mange nye og forbedrede busser, som kunne køre ad de tilbageværende cable car-linjer, og i 1944 var der kun fem linjer tilbage; to var i offentligt eje og tre i selskabet Cal Cable. I 1947 foreslog San Franciscos borgmester en lukning af byens to linjer, men dette blev nedstemt af en afstemning blandt byens borgere. I 1951 lukkede Cal Cables linjer, som bystyret overtog og derefter genåbnede. Det var dog kun California Street-linjen, der blev bevaret.
Gennem årene blev sporvognslinjerne moderniseret, og der blev også bygget nye vogne i gammel stil som supplement til eksisterende materiel. Det kan man i dag opleve på de tre linjer i drift; Powell/Hyde Line, Powell/Mason Line og California Line. Linjenavnene indikerer gaderne, som vognene kører ad.
Rent teknisk kører cable car-linjerne stadig som i 1800-tallet. Der ligger 3,2 centimeter tykke kabler i gaderne, som bliver trukket med en hastighed på 15,3 kilometer i timen. Kablerne bliver trukket fra et centralt sted, og den såkaldte gripman i vognene åbner og lukker grebet om kablerne for at køre eller stoppe.
Ud over kablerne, der trækker vognene fremad og bremser dem under nedkørsler, har de enkelte cable cars også tre forskellige slags bremser. Der er bremseklodser af metal, bremseblokke af træ og en nødbremse af stål.
Der er forskelle på de enkelte linjer. Powell/Hyde Line og Powell/Mason Line har begge de berømte drejeskiver ved endestationerne. Vognene er disse linjer kan kun køre i én retning, og de skal derfor vendes efter hver tur. Dette sker manuelt og til stor glæde for tilskuere. Vognene på California Line kan køre i begge retninger og skal derfor ikke vendes.
Maskinhuset, hvor nettets kabler trækkes fra, er Cable Car Barn (1201 Mason Street) fra 1907. Det er i dag både en fungerende del af sporvognssystemet og et museum over sporvognenes historie i San Francisco. På museet kan man lære mere om cable car-systemets historie, se gammelt materiel og forstå teknikken bag de populære cable cars.
F Market & Wharves
San Francisco er kendt for sine ikoniske cable cars, der er kabeltrukne sporvogne, som bliver trukket gennem byens stejle gader. Der er dog også en anden bemærkelsesværdig transportmulighed i San Franciscos udbyggede transportnet; nemlig sporvognslinjen F Market & Wharves.
Sporvognslinje F er en konventionel sporvognslinje, der betjenes med gamle og charmerende sporvogne, der kører i almindelig drift i San Franciscos transportsystem. Linjen betjener Fisherman’s Wharf, Embarcadero, Ferry Building, Market Street og The Castro, så mange af byens seværdigheder ligger i tæt afstand til stoppestederne.
Sporvognene på ruten er rullende seværdigheder, som mange passagerer nyder. Materiellet består af en blanding af gamle vogne fra San Francisco og fra mange andre byer verden over. Den primære vognmodel er den såkaldte PCC, President’s Conference Committee, der i designet stammer fra 1930ernes USA. PCC-vognen blev produceret i årene 1936-1952, og i en lang række andre lande blev den licensproduceret i tilrettede varianter. I USA blev vognene produceret af både St. Louis Car Company og af Pullmann Standard, mens produktionen i Europa blandt andet fandt sted i Brugge, Chorzów, Prag og Zaragoza.
Hvis man tager linje F i dag, kan man køre med PCC-vogne fra ikke mindst San Francisco, Philadelphia og Newark. Disse vogne stammer fra 1940erne. Dertil kommer flere vogne af Peter Witt-typen, som kommer fra italienske Milano. Disse vogne blev bygget i 1928 i Italien ud fra et design, der var kendt fra mange amerikanske byer. Man kan også støde på andre vogne på linjen; fx gamle San Francisco-vogne fra årene 1895-1924.
Åbningen af linjen i San Francisco skete gradvist fra 1983, hvor man forsøgsvist havde indsat gamle sporvogne i perioden, hvor San Franciscos cable cars var lukket i to år for en totalrenovering. De midlertidige perioder med trafik blev ved til 1987, hvor en permanent, historisk linje blev diskuteret. Den nuværende linje F blev åbnet i 1995 med brug af de gamle vogne.
Pier 39
Pier 39 er en af San Franciscos mange moler og nok den kendteste af dem alle. Den nuværende mole blev etableret i 1977, og der blev blandt andet anvendt gammelt træ fra Pier 3 og Pier 34 til byggeriet. I 1978 åbnede Pier 39 med butikker, restauranter og anden underholdning, og dette koncept er videreført og udviklet til i dag.
Der er mange aktiviteter på den lange mole. Man kan fx tage en tur med den kendte karrusel på Pier 39 eller nyde udsigten over San Francisco Bay til Golden Gate Bridge, Oakland Bay Bridge og fængselsøen Alcatraz. Man kan også besøge Aquarium of the Bay, hvor man blandt andet kan se nærmere på det marine liv i San Francisco Bay.
Pier 39 er også hjemstedet for San Franciscos berømte søløvekoloni, som er et tilløbsstykke for lokale og turister. Søløverne slog sig ned ved Pier 39 i 1989, hvor de tidligere benyttede klippen Seal Rock som koloni. Søløverne brugte kajpladser, og i den første tid måtte bådene navigere omkring søløverne, før dyrene fik hele området ved Pier 39.
Lombard Street
Gaden Lombard Street kaldes også USA’s mest snoede gade, og det er med god grund. Mellem victorianske huse går Lombard Street stejlt nedad gennem hårnålesving på delen mellem gaderne Hyde Street og Leavenworth Street. Der er hele otte sving på de få hundrede meter, som det korte stykke måler.
Gaden er sjov at gå eller køre nedad, og der er mange smukke blomster gennem sommersæsonen. Man kan nemt komme til toppen med San Francisco Cable Car, og herfra kan man gå ned mod øst. Vil man se gaden lidt oppefra, kan man tage til toppen af Coit Tower, hvorfra man rigtigt kan se gadens snoede løb.
Presidio National Park
Presidio of San Francisco er en park og et tidligere militært område på nordspidsen af San Francisco-halvøen. Det var spanierne, der etablerede fortet El Presidio Real de San Francisco på stedet i 1776, og det gjorde de for at etablere sig ved indsejlingen til California Alta og området omkring San Francisco Bay. Fortet blev senere mexicansk, og det hørte under det amerikanske forsvar fra 1848 til 1994.
I dag er Presidio er stort rekreativt område, der blandt andet byder på udsigtspunkter med fine udsigter over Stillehavet, San Francisco Bay og den berømte Golden Gate Bridge, der spænder over strædet Golden Gate.
Vil man vide mere om Presidios historie fra etableringen til i dag, så kan man med fordel starte besøget i Presidio Visitor Center (210 Lincoln Boulevard). I besøgscentret er der også information om aktivitetsmuligheder i parken.
Blandt de mest populære steder i Presidio of San Francisco er Fort Point, der ligger mod nord og umiddelbart ved Golden Gate Bridges brofæste. I dette område kan man også se Golden Gate Bridge Pavilion, der åbnede som besøgscenter for broen i 2012. Der er også strande i parken; fra East Park i øst til Baker Beach i vest er der flere valgmuligheder, og det hele er forbundet af vandrestier, hvoraf Golden Gate Promenade og Coastal Trail er blandt de mest populære.
Golden Gate Bridge
Golden Gate Bridge er en hængebro, der spænder over indsejlingen fra Stillehavet til San Francisco-bugten, der er et stræde med navnet Golden Gate. Broen er San Franciscos nok mest kendte vartegn og et at USA’s mest berømte bygningsværker.
Golden Gate Bridges længde er 2.737 meter lang, og den når en højde på 227 meter. Det frie spænd mellem broens pyloner er 1.280 meter, og der er 67 meter under broen ved højvande.
Den imponerende bro blev opført i årene 1933-1937, og ved åbningen var Golden Gate Bridge verdens både højeste hængebro og broen med det største frie spænd.
Med Golden Gate Bridge blev det muligt på kort tid at krydse strædet nord for San Francisco-halvøen. Før det var der færgeoverfarter, der startede i 1820. Færgerne blev et af byens vigtigste transportmidler, og der var afgange fra Hyde Street Pier og Ferry Building to Sausalito. Den hurtigste tur tog 20 minutter, men San Franciscos beliggenhed og færgerne var en bremse for byens udvikling i forhold til andre amerikanske storbyer.
Idéen til Golden Gate Bridge var ikke ny, da en ny artikel om en bro blev publiceret i 1916. Heri anslog James Wilkins som kommunal ingeniør, at projektet ville koste 100 millioner dollar, hvilket ikke var realiserbart. Wilkins bad broingeniører om forslag til billigere løsninger, og Joseph Strauss indsendte et forslag til 17 millioner dollar.
Strauss’ forslag blev valgt, men det skulle dog radikalt ændres; fx til en hængebro, der ikke var Strauss’ løsningsforslag. Joseph Strauss blev broens chefingeniør, men selve hængebrodesignet stod Leon Moisseiff for; han havde været ingeniør på Manhattan Bridge-projektet i New York. Mange af broens dekorative detaljer blev tegnet af Irving Morrow; det gjaldt fx lygtepæle, gelændre og pylonernes visuelle detaljer, der er i art deco-stil.
Byggeriet af broen blev sat i gang i 1933, og den endelige pris var på cirka 35 millioner dollar. Åbningen af den nye forbindelse skete den 27. maj 1937. Åbningsfestlighederne stod på i en uge, og dagen før biltrafikken var broen åben for fodgængere; omkring 200.000 krydsede Golde Gate Bridge den dag. Præsident Franklin D. Roosevelt forestod den officielle åbning for almindelig trafik; det skete fra Washington ved tryk på en knap.
I dag står broen fortsat som ved opførelsestidspunktet. Den er malet i en karakteristisk orangerød farve ved navn international orange. Farven blev valgt, så broen passer i landskabet og samtidigt nemt kan ses fra skibe under skiftende vejrforhold og ikke mindst i tåge. Vejbanerne bliver holdt oppe af 250 lodrette kabelpar, som er forbundet med de øverste bærende kabler. Disse er 93 centimeter i diameter og består hver af 27.572 små kabler. I udsigtsområdet sydøst for broen kan man se en del af et kabel i overskåret udgave for at få indtryk af broens dimenstioner.
Man kan køre over Golde Gate Bridge i bil eller med flere buslinjer fra San Francisco. Man kan i dagtimerne også vælge at gå over broen ad det østlige fortov og nyde både konstruktionen og den fantastiske udsigt. Der er også cykelstier, og mange vælger en cykeltur fra det centrale San Francisco som en udflugt. På begge sider af broen er der parkeringspladser med udsigtspunkter, hvorfra man kan se San Franciscos skyline og naturligvis selve Golden Gate Bridge.
Mission Dolores
Mission Dolores er en kirkelig mission, der blev grundlagt 1776 af spanske José Joaquin Morage og Francisco Palóu. Den gamle kirke i bygningskomplekset Mission Dolores er deusden den ældste, bevarede opførelse i San Francisco.
Kirken var den sjette californiske missionskirke af de i alt 21, som kong Carlos III lod opføre som en del af den spanske bosættelse i Californien. Med kirken opstod en bosættelse, der fik navn efter Franciskanerordenens grundlægger, Frans af Assisi.
Der blev opført en missionskirke ved grundlæggelsen af stedet i 1776. Denne eksisterer ikke længere, idet den hurtigt blev afløst af den større kirke fra årene 1782-1791. Denne kirke kan man stadig se i dag, mens det meste af den øvrige mission fra den tid er forsvundet i dag. Det drejede sig om boliger, værksteder og faciliteter til at opretholde et landbrug.
Efter en blomstringstid i årtierne efter grundlæggelsen, blev det hårde tider for Mission Dolores i første halvdel af 1800-tallet. Under den mexicanske uafhængighedskrig fra 1810 til 1821 kom der færre forsyninger til missionen, og i 1834 sekulariserede den nye mexicanske stat missionernes ejendomme. Det betød, at jorder blev solgt fra i så store mængder, at kirken kun ejede selve kirkerne, præsteboliger, klosterbygninger og jord nok til en have omkring disse bygninger.
Den californiske guldfeber omkring år 1850 bragte ny vækst til San Francisco og nyt liv til Mission Dolores, som blev forbundet med det nuværende downtown San Francisco ad plankeveje. Nogle af missionens bygninger blev desuden afhændet til indretning af salooner og spillehaller; dette område udviklede sig nemlig til et slags underholdskvarter i byen. Kirken opførte også en tilbygning i træ med navnet Mansion House, der blev drevet som kro.
I 1876 besluttede missionen at rive Mansion House ned for at bygge en stenkirke, der passede til de mange nye borgere i menigheden, som var flyttet til området på denne tid. Kirken blev bygget, men den gik til grunde med jordskælvet, der ramte byen i 1906. I modsætning til den ødelæggelse stod 1700-talskirken tilbage i relativt urørt stil efter skælvet.
I årene 1913-1918 blev en ny og større stenkirke opført på stedet for den gamle. Det er den imponerende Mission Dolores Basilica, der fortsat står umiddelbart nord for 1700-talsbygningen. Basilikaens facade er udsmykket i spansk barok, hvilket giver en god kontrast til den gamle kirke.
En tur til Mission Dolores’ gamle kirkebygning er som at træde ind i en helt anden verden end den omgivende, moderne storbystemning. Kirkerummet er smukt og står som et minde om det spanske tids opbygning af den første bosættelse i området. Hertil kommer 1900-talsbasilikaen, der også er seværdig, og det lille museum, der ligger i et rum i den vestlige del af 1700-talsbygningen.
Chinatown
San Franciscos Chinatown er Nordamerikas største kinesiske koloni. Her bor flere end 100.000 mennesker med kinesiske rødder. I den sydlige indgang til bydelen står den fornemme kinesiske drageport, der er stedets vartegn.
I Chinatown kan man føle sig helt hensat til Kina med de kinesiske forretninger, spisesteder og kulturelle institutioner; fx kulturcentret Chinese Culture Center, der udstiller kinesisk-amerikansk kunst. I Chinatown kan man også se enkelte tempelbygninger opført i traditionel kinesisk stil.