Se på kortet
Drottningtorget, Drottningtorget, Trollhättan, Sverige
Læs om byen
Trollhättan er af by i regionen Västergötland. Stedet har gennem århundreder været strategisk vigtigt på vejen til Norge og langs Göta Älv og sejladserne på Vänern. Der opstod langsomt en bosættelse på stedet for de store vandfald, hvor både skulle transporteres over land, og under Karl IX blev de første sluser etableret i Lilla Edet i begyndelsen af 1600-tallet. Trollhättans sluser blev forsøgt gravet i 1700-tallet, men åbnede først i 1800 på samme tid som Trollhätte Kanal.
I takt med den industrielle revolution voksede behovet for at udnytte kraften i de store vandmængder i Göta Älv, der netop på dette sted har stort potentiale til energiproduktion. Grundlaget for industrier til stede, og i 1847 åbnede Nydqvist & Holms mekaniska verkstad, der senere blev til Nohab. Flere virksomheder fulgte, og i 1905 købte staten Trollhätte Kanal og udbygger energiproduktionen med flere kraftværker i det, der senere er blevet til selskabet Vattenfall.
I dag har Trollhättan med sin enestående kombination af smukke omgivelser og interessant industri- og kulturhistorie udviklet sig til et populært sted for turister, og der er meget at opleve på en tur til byen. Man kan gå langs Trollhätte Kanal, der forbinder Göta Älvs naturlige løb med søen Vänern. Gennem Trollhättan er kanalen en kunstig vandvej, der er sprængt og gravet ud for at give skibe passage uden om de store vandfald i byen.
Kanalen er skibenes motorvej mellem Göteborg og det indre Sverige samt hele vejen til Stockholm, og man kan følge trafikken gennem byen og ved Trollhättans interessante sluseområder mod syd. I dag kan man se tre forskellige sæt sluser i Trollhättans sluseområde. De første blev anlagt i år 1800, de næste i 1844, og de nuværende i 1916. Man kan gå rundt i det meget naturskønne område og komme tæt på alle sluserne. Det er en stor oplevelse at følge et af de store fragtskibe gennem sluserne, hvor det fra at ligge langt under en selv på få minutter hæver sig til niveau og sejler videre til næste sluse.
Man kan naturligvis også se selve vandfaldene i Trollhättefallen. I dag bruges vandgennemstrømningen til produktion af vandkraft, og derfor åbnes der med jævne mellemrum for sluserne, så vandet igen for lov til at springe frit til glæde for besøgende. Det er et enestående syn og en kraftpræstation fra naturens side. Åbningen sker som turistattraktion eller for at regulere vandstanden i søen Vänern. Når vandet får frit løb, passerer der 300.000 liter vand i sekundet, og det hele kan ses fra Oskarsbron.
I dette område kan man også besøge kraftværket Olidan, der var den svenske stats første vandkraftværksprojekt, og med det blev det senere energiselskab Vattenfall dannet. Byggeriet af Olidan startede i 1907, og i 1910 blev de første fire turbiner sat i drift. Fire år efter var kapaciteten fordoblet til otte turbiner. I dag er der normalt ti turbiner i drift ud af de tretten, der er installeret. Faldhøjden på vandet til turbinerne er som byens naturlige vandfald på 32 meter. Tæt herpå kan man følge vandet i Göta Älv fra en smuk tur i naturen til Kopparklinten vest for floden.
Man kan også se nærmere på Trollhättans industrihistorie flere steder. Innovatum Science Center er et interessant museum og eksperimentarium inden for teknik og naturvidenskab. Det er indrettet i Nydqvist & Holm’s tidligere industribygninger, der i sig selv er vidnesbyrd om den store industri, der udviklede sig i Trollhättan, hvor der var adgang til både elektricitet og farbare vandveje.
Fabrikken Nohab producerede bl.a. lokomotiver med stor succes, og fx blev der leveret store diesellokomotiver til de danske og norske jernbaner af ikke mindst de populære litra MY/Di3, MX og MZ. På museet kan man se historien om lokomotivproduktionen, og der er udstillinger, hvor man kan prøve kræfter med naturvidenskaben på egen hånd. Man kan også tage en svævebane over Trollhätte Kanal til udstillingsbygningen Insikten, der informerer om vandkraft og den elektricitet, der kommer ud af det.
Trollhättan var også hjemsted for SAAB-fabrikkerne, der blev anlagt som flyfabrik i 1937. I 1947 kom bilproduktionen til, og SAAB blev sammen med Volvo de store personbilmærker i Skandinavien. På SAAB Museum kan man se virksomhedens og ikke mindst bilernes historie fra den såkaldte Ursaab anno 1947 til de seneste biler, der blev produceret på SAABs fabrikslinjer.