Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Valencia er Spaniens tredjestørste by og byder på en lang række gode oplevelser, som man kan glæde sig til, hvis man har været andre steder i det spanske. Sproget er valenciansk, og fodboldholdet hedder Valencia CF, og det kan man se mange steder på byens hyggelige caféer og spisesteder.

Den gamle bydel i Valencia er en af de største i Spanien, og bydelen bugner af smukke bygninger for enhver smag. Her er alt fra gamle kirker og byens katedral til skønne pladser, kolossale byporte, fine museer og fornemme eksempler på den lokale modernista, som er samtidig med art nouveau.

Valencia er en by med en del smukke broer, der engang spændte over floden Turia, der i dag er omdirigeret til et løb syd for byen. Omlægningen har givet plads til en masse parker og rekreative områder, der bugter sig gennem byen og under dens broer. I området kan man også se den berømte Kunst- og Videnskabsby i moderne arkitektur.

Valencias centrum ligger få kilometer fra Middelhavet, og der er ikke langt med byens moderne metro eller busser. Langs kysten er der kilometer efter kilometer dejlige sandstrande med vand, der er varmt til langt hen i det sene efterår. Også her kan man finde nogle af de gode spisesteder, som Valencia har så mange af.

Topseværdigheder

    Silkebørsen, Valencia

    Silkebørsen
    Llotja de la Seda

    Llotja de la Seda er et smukt og spændende bygningsværk, der blev opført i årtierne omkring år 1500 som børs for byens silkehandel. Den arkitektoniske stil er valenciansk sengotik, og bygningen er i dag optaget på UNESCO's verdensarvsliste.

    Børsen blev opført mellem 1482 og 1533, og det var i bygningens hovedsal, hvor købmændene indgik kontrakter. Salen blev opført som et overdådigt udsmykket rum med blandt andet snoede søjler, og det var en sal, der repræsenterede væksten og Valencias kommercielle velstand.

     

    Katedralen
    Església Catedral

    Església Catedral er Valencias katedral og derved byens vigtigste kirke. Katedralen står som et imponerende bygningsværk, der blev skabt gennem flere århundreder siden dens indvielse i 1238. Det skete efter den succesrige spanske generobring af landet, og indvielsen blev foretaget af byens første biskop.

    Byggeriet af katedralen blev igangsat på stedet, hvor der tidligere havde ligget en kirke, som maurerne havde indrettet som moské. Selve byggeriet blev igangsat i 1262, og katedralens opførelse skete hovedsageligt gennem 1200-1400-tallene. Det skete med valenciansk gotik som den dominerende stil, men den lange byggetid gjorde, af flere andre stilarter influerede på kirken.

    Der en meget at se både indvendigt og udvendigt, hvor tårnet El Micalet dominerer. Det er et klokketårn, der blev opført fra 1381, og som stod færdigt i 1429. Tårnet er 63 meter højt og blev bygget i valenciansk gotik. El Micalet stod indtil en senere sammenbygning som et selvstændigt tårn ved siden af selve katedralen.

    I katedralens ydre udsmykning kan man også lægge mærke til indgangsporten Porta dels Ferros, der stammer fra starten af 1700-tallet. Porta dels Ferros er katedralens hovedindgang, og den navn betyder Jernporten, hvilket kommer af jerngitrene ved porten. Man kan også se indgangene Porta dels Apòstols fra 1300-tallet og Porta de l'Almoina fra 1200-tallet.

    Indvendigt kan man se et smukt kirkerum med mange fint udsmykkede kapeller. Katedralens altertavler og udsmykningen omkring dem er blandt de største seværdigheder. Hovedalteret blev udarbejdet i 1400-tallet, men der blev også udført senere malerier på det. I præsbyteriet er der også en altertavle og et seværdigt rum.

    Der er i øvrigt et særligt kuriosum ved Valencias katedral. Det siges nemlig, at den hellige gral opbevares her i et af kirkens kapeller, Capella del Sant Calze, der blev etableret i årene 1356-1369 som kapitelrum til afholdelse af møder i katedralen. Den hellige gral blev flyttet hertil i 1916, hvor kapellet fik sit nuværende navn.

     

    Museu Bellas Artes, Valencia

    Museet for Skønne Kunster
    Museu de Belles Arts

    Museu de Belles Arts i Valencia er et af Spaniens fineste kunstmuseer, og her kan man opleve værker af blandt andre Velázquez, El Greco og Goya. Den store samling har sin tyngde i utallige værker fra 1300-1600-tallene, og der er spændende værker, der skildrer udviklingen i den valencianske kunst. Museet udstiller også en lang række kunstværker fra senere århundreder.

    Museet blev grundlagt i 1913, og det ligger i den smukke palæ, Colegio de San Pío, der stod færdigt i 1700-tallet. Bygningen var sæde for Reial Acadèmia de Sant Carles, der var et præsteseminarium, som blev grundlagt af ærkebiskop Joan Tomàs de Rocabertí. Colegio de San Pío ligger hævet over Turia-flodens oprindelige løb, og bygningen har et tidstypisk borglignende præg.

     

    Sankt Nikolaj Kirke
    Església Sant Nicolau

    Església Sant Nicolau er en gotisk 1400-talskirke, hvor man kan se et storslået barokinteriør fra slutningen af 1600-tallet. Kirken kaldes også Valencias Sixtinske Kapel, og årsagen er den smukke indretning, der åbenbarer sig straks efter, man er trådt ind i kirkerummet.

    Església Sant Nicolau blev oprindeligt bygget i 1200-tallet med et enkelt kirkeskib, hvor der var sidekapeller mellem kirkens støttepiller i skibets længde. Kirken stod som oprindeligt til 1400-tallet, hvor den blev ombygget i gotisk stil, og i slutningen af 1600-tallet fik kirken sit nuværende og uforglemmelige udseende.

    Det var Juan Pérez Castiel, der udsmykkede interiøret i årene 1690-1693, men her er også værker af andre samtidige kunstnere. Det vidunderlige interiør byder på kalkmalerier, der blandt andet skildrer Sankt Nicolajs og Peter af Veronas liv, allegorier designet af Antonio Palomino og altertavler med værker af fx Juan de Juanes, Fernando Yáñez de la Almedina og Jerónimo Jacinto de Espinosa.

     

    City of Art and Science, Valencia

    Kunst- og Videnskabsbyen
    Ciutat de les Arts i les Ciències

    Ciutat de les Arts i les Ciències er Valencias Kunst- og Videnskabsby, der ligger som et kompleks af flere bygninger i moderne arkitektur. Bygningerne blev opført i floden Turias oprindelige løb, efter at denne blev omdirigeret og derved tørlagt gennem byens centrum efter en katastrofal oversvømmelse i 1957.

    Efter ændringen af Turia udviklede man det gamle flodleje til et langstrakt rekreativt område med en slags nedsænkede parker gennem Valencias centrum. Byen besluttede sig også for at etablere Ciutat de les Arts i les Ciències som et moderne vartegn med mange spændende bygninger og aktiviteter.

    Hele komplekset består af en række bygninger, der blev designet af Santiago Calatrava og Félix Candela. De består af store udendørs anlæg, museer og forskellige aktivitetsområde, og det er værd at gå en tur rundt i hele området og nyde arkitekturen og rammerne for byens mange muligheder.

    Bygningerne i Ciutat de les Arts i les Ciències ligger på linje fra nordvest til sydøst, og starter man i nordvest, kan man se Palau de les Arts Reina Sofía fra 2005, der er en scene for blandt andet operaer, koncerter og udøvende kunst. Scenen ligger nærmest omkranset af kolossale stålplader og bassiner som en del af designet.

    Herfra kan man gå videre til L'Hemisfèric, der åbnede som den første af kompleksets bygninger i 1998. L'Hemisfèric ligger centralt i komplekset og blev designet som et stort øje nedsænket i bassiner. Bygningen er indrettet som planetarium og IMAX-teater, og der er også andre aktiviteter her.

    Fortsætter man, kommer man til Museu de les Ciències Príncipe Felipe fra år 2000. Det er et interaktivt videnskabsmuseum med mange spændende temaer i udstillingerne, og selve bygningen danner med sin geometriske arkitektur og design en interessant ramme.

    Parallelt med L'Hemisfèric og Museu de les Ciències Príncipe Felipe kan man gå gennem L'Umbracle fra 2001. L'Umbracle er en åben struktur med buer, hvor der er en landskabelig park i strukturens længde. I det smukke anlæg kan man blandt andet nyde bougainvillea, lavandel og palmer. L'Umbracle er 320 meter lang og 60 meter bred, og ud over de grønne omgivelser kan man se en del skulpturer her.

    Mod sydøst passerer man broen Pont Assut de l'Or, der åbnede i 2008. Broens pylon er 125 meter høj, og den spænder over Turias oprindelige løb. Herefter ligger L'Àgora fra 2009, der er en 70 meter høj multiarena, der anvendes til mange forskellige begivenheder som koncerter og sportsstævner.

    Længst mod sydøst kan man besøge L'Oceanogràfic, der åbnede som en udendørs oceanografisk park i 2003. L'Oceanogràfic er et stort og interessant akvarium, hvor man kan se mange havmiljøer fra hele verden i de mange bygninger, denne del af komplekset består af.

     

    Mercat Central, Valencia

    Centralmarkedet
    Mercat Central

    Mercat Central er det mest imponerende af Valencias fødevaremarkeder. Det er et overdækket marked, der er berømt for sine smukke haller og kupler, der står som fremragende eksempler på den valencianske art nouveau fra den første del af 1900-tallet.

    Markedets historie startede som det åbne Mercat Nou, som blev etableret i 1839. I slutningen af 1800-tallet ønskede man at bygge et overdækket marked, og i 1910 valgte man designet af Alexandre Soler March og Francesc Guàrdia Vidal. Herefter blev de imponerende haller opført fra 1914 til 1928.

     

    Nationalmuseet for Keramik og Overdådig Kunst
    Museu Nacional de Ceràmica i de les Arts Sumptuàries

    Museo Nacional de Cerámica er et af Valencias mest imponerende museer med fornemme samlinger inden for keramik, porcelæn, indbo og dekorativ kunst. I samlingen er der ikke mindst fokus på valenciansk keramik, men man kan også nyde udstillinger af tekstiler, malerier og meget andet.

    Museumsbygningen, Palau del Marqués de Dosaigües, er desuden et af Valencias smukkeste palæer, og det står som en seværdighed i sig selv. Huset var residens for markiserne af Dos Aguas, og det var oprindeligt et gotisk hus fra år 1400. I 1700-tallet blev palæet gennemgribende ombygget med storslåede udsmykninger.

    Blandt de dekorative elementer kan man se facadeudsmykning med blandt andet rokokovinduer. I indretningen blev der udsmykket med malerier og marmor i salene, hvor dansere og musikere ofte optrådte for markisen. Det er en nydelse af opleve de smukke rammer, når man besøger museet.

Andre seværdigheder

    Mercat Colon, Valencia

    Colón Marked
    Mercat Colón

    Mercat Colón er et smukt og stemningsfuldt marked, der blev opført 1914-1916. Markedsbygningen ståri dag som et af hovedværkerne i den valencianske art nouveau. Det var Francesc Mora i Berenguer, der tegnede markedsbygningen med dens mange smukke detaljer.

    Markedet blev opført for at imødekomme efterspørgslen i kvarteret Eixample, og resultatet blev Mora i Berenguers storslåede marked, hvor historicismen og modernismen er en del af oplevelsen. I dag er der blandt andet forretninger og restauranter, hvor man kan nyde et godt måltid og de flotte rammer.

     

    Sankt Johannes Markedskirke
    Església de Sant Joan del Mercat

    Església de Sant Joan del Mercat er en kirke i det centrale Valencia, som blev opført i 1200-tallet sin oprindelige form på et sted, hvor der i den foregående mauriske tid havde ligget en moské. Kirken blev bygget i samtidens gotiske stil, men brande i både 1300-tallet og 1500-tallet gjorde det nødvendigt med flere genopbygninger.

    Den nuværende kirkes udseende stammer fra 1600-tallet, og den er et udtryk for datidens sprudlende barok. Der er elementer tilbage fra den tidligere kirke, hvilket fx gælder det tilmurede rosettevindue. På facaden kan man blandt andet se skulpturgrupper og statuer, og når man kommer ind i kirkerummet, er der statuer, som symboliserer Israels tolv stammer som en del af den imponerende udsmykning.

     

    Estacio del Nord, Valencia

    Nordbanegården
    Estació del Nord

    Estació del Nord eller Nordbanegården er Valencias hovedbanegård. Den åbnede i 1917 med et ydre og indre i fornem valenciansk art nouveau. Banegården er stadig i brug, og den er blevet suppleret med stationen Valencia-Joaquín Sorolla, der øgede kapaciteten med spor til de hurtige AVE-tog.

    Estació del Nord er et af hovedværkerne i den regionale art nouveau, og derfor er bygningen meget seværdig, selv hvis man ikke er jernbaneinteresseret. Man kan nærmest falde i stime over de utallige og velbevarede detaljer i udsmykningen. Banegårdens navn kommer ikke fra dens beliggenhed i byen, men derimod fra fra jernbaneselskabet Caminos de Hierro del Norte de España, der byggede stationen.

     

    Valencia Tyrefægterarena
    Plaça de Bous de València

    Plaça de Bous er Valencias tyrefægterarena, som blev opført 1850-1859 i nyklassicistisk stil. Den blev tegnet af den lokale arkitekt Sebastián Monleón Estellés med en kapacitet på over 16.000 tilskuere, og inspirationen kom fra romersk arkitektur som Colosseum i Rom og arenaen i franske Nîmes.

    Da tyrefægterarenaen åbnede, lå den uden for byens daværende bymure. Den blev opført som et moderne byggeri med anvendelse af blandt andet støbejern, der gjorde dele af konstruktionen mere åben end traditionelt til glæde for tilskuerne. I dag er kapaciteten blevet begrænset til godt 10.000 besøgende, hvilket gør Plaça de Bous de València til en af de største arenaer i Spanien.

     

    City Hall, Valencia

    Rådhuset
    Ajuntament

    Ajuntament er Valencias fine rådhusbygning, der har været sæde for byrådet siden 1934. Rådhuset står som en af de smukke bygningsværker på byens store rådhusplads, Plaça de l’Ajuntament, hvor man også kan se andre imponerende opførelser som fx byens hovedposthus.

    Rådhuset består af to bygningsdele, idet selve bygningen er en forhenværende skole, som der blev opført en ny facade på, da bygningen blev indrettet som rådhus. Rådhuset blev en del af den spanske borgerkrig 1936-1937, da Cortes Generales i den anden spanske republik havde sæde her sammen med byrådet.

     

    Postbygningen
    Edificio de Correos

    Edificio de Correos er Valencias storladne hovedpostbygning, der ligger på byens rådhusplads. Postbygningen er et imponerende bygningsværk, der stod færdigt i 1923 efter otte års opførelse. Posthuset var en del af tidens modernisering af det daværende spanske postvæsen.

    Det var Zaragoza-arkitekten Miguel Ángel Navarro, der tegnede bygningen i en smuk eklektisk stil med elementer fra valenciansk modernisme. Det blev et monumentalt byggeri, der symboliserede fremskridtet, som posten repræsenteredei 1900-tallet.

    Indvendigt kan man nyde den imponerende kuppelsal med våbenskjold fra Spaniens provinser, og udvendigt kan man lægge mærke til bygningens karakteristiske metaltårn. Der er også flere andre detaljer i udsmykningen som fx facadefigurer, der viser verdens kontinenter, skibe og tog som symbolser på postudbringningen verden over.

     

    Porta Quart, Valencia

    Quart Port
    Porta dels Quart

    Porta dels Quart er en af de engang 12 byporte i Valencias bymure, der blev anlagt i slutningen af 1300-tallet. Porten blev opført i midten af 1400-tallet og står som en af byens eneste bevarede dele fra den gamle befæstning, som provinsguvernøren Cirilio Amorós lod rive ned i 1865.

    Der var trusler fra islamiske styrker og oversvømmelser fra Turia-floden, der gjorde, at man udvidede byens mure og befæstede byportene, som det også skete med Porta dels Quart. Den store port blev opført fra 1441, og den stod færdig i 1493. Portens tårne blev anvendt som forsvar af byen og senere som kvindefængsel.

     

    Serrans Port
    Porta dels Serrans

    Porta dels Serrans er en af Valencias bevarede byporte fra 1390erne. Der var i alt 12 porte i den nu nedrevne bymur omkring den daværende kristne by. De gamle mure blev revet ned i 1865 efter ordre fra provinsguvernøren Cirilio Amorós, og kun få dele blev bevaret.

    Den imponerende port er en af dem, og den blev bygget i valenciansk gotisk stil i årene 1392-1398 af Pere Balaguer. Porta dels Serrans var hovedindgangen til byen, og den blev opført som en befæstet indgang, som også blev benyttet ved større ceremonier. Fra 1586 til 1887 blev portens tårne brugt som fængsel, og i dag er der adgang til bygningsværket.

Ture fra byen

    Parque Natural de la Albufera, Valencia

    Albufera Naturpark
    Parque Natural de la Albufera

    Parque Natural de la Albufera er en naturpark og et vådområde, der ligger godt ti kilometer syd for Valencia. Parken er hovedsageligt en lavvandet kystlagune med en gennemsnitlig dybde på blot 1 meter, og dens areal er på næsten 24 km2. Lagunen er adskilt fra havet af en smal sandet strækning med klitter, der er stabiliseret af en fyrreskov.

    Parque Natural de la Albufera er et passageområde for mange arter af fugletræk, og derfor er parken af stor biologisk værdi. Blandt parkens rige fugleliv er der flere udryddelsestruede arter, og laguneområdet er ekstra vigtigt, idet det er et af de få områder, hvor lagunelandskabet er bevaret. Tidligere var kyststrækningen præget af flere laguner og moser. I dag kan man nyde landskabet og dets fugle på en bådtur, hvor man i ro og mag kan nyde omgivelserne.

     

    Sant Josep Grotter
    Coves de Sant Josep

    Coves de Sant Josep er nogle grotter, der ligger som en fantastisk oplevelse af den underjordiske verden. Stedet omfatter en gruppe huler af karstoprindelse, der blev dannet under trias for næsten 250 millioner år siden. På trods af megen udforskning er oprindelsen af ​​floden, der løber gennem grotten, stadig ukendt, og det samme gælder enden af grotterne.

    Ved et besøg sejler man omkring 800 meter på en underjordisk flod og går også en tur for at kunne opleve mere af de spændende grotter. Inden for holder temperaturen sig konstant på 20°C hele året, og det er en uforglemmelig tur at tage på sejladsen på det, der er den længste sejlbare underjordiske flod i Europa.

     

    Xàtiva, Spanien

    Xàtiva

    Xàtiva er en by i provinsen Valencia ved floden Albaida. Historisk blev den kendt for tekstilproduktion i romertiden og papirproduktion fra 1100-tallet, hvor Xàtiva også udviklede sig til en by kendt for sine skoler og uddannelser. Senere blev Xàtiva berømte som arnestedet for huset Borgia, der blandt andet leverede to paver til den katolske kirke; Callistus III, der var pave 1455-1458, og Alexander VI, som bestred embedet fra 1492-1503.

    Der er flere seværdigheder i Xàtiva, og man kan blandt andet se huset, hvor pave Alexander VI blev født. Huset står dog ikke som på pavens tid. Man kan også se La Seu, der er det populære navn for Xàtivas primære kirke. Den nuværende kirke blev opført fra 1596, og flere medlemmer af huset Borgia ligger begravet her. Der er et museum på stedet med flere kunstværker og effekter relateret til Borgia-familien.

    Den mest kendte seværdighed er dog Castell de Xàtiva, der er en middelalderborg, der ligger højt hævet over resten af byen på klipperne umiddelbart syd for Xàtivas centrum. Der har ligget en fæstning på stedet gennem årtusinder, og den imponerende fæstning lå strategisk placeret på den gamle vej Via Augusta, der udgik fra Rom og førte over Pyrenæerne og ned langs middelhavskysten til Cartagena og Cádiz.

     

    Montanejos, Spanien

    Montanejos

    Montanejos er en landsby, der er kendt for at ligge i et naturområde med det ene skønne sted efter det andet. Man kan gå en tur i den overskuelige bys centrum, men det er omgivelserne, der tiltrækker mange besøgende. Montanejos er ikke mindst kendt for bademulighederne i området, og her er Fuente de los Baños de Montanejos det mest populære sted. Det turkise vand og stejle klippevægge gør stedet uforglemmeligt.

    Fuente de los Baños de Montanejos ligger som en del af floden Río Mijares, der også flyder forbi byen Montanejos. Flere stedet danner flodens løb seværdige steder med smukke udsigter. Man kan fx køre få kilometer mod nord til opdæmningen af Río Mijares og reservoirsøen Arenós. På vejen hertil er der flere stop med betagende udsigter gennem kløften, som floden løber i.

     

    Albarracin, Spanien

    Albarracin

    Albarracin er en smukt beliggende landsby ved floden Turia i de spanske bjerge i Teruel-provinsen. Historisk var Albarracin et uafhængigt herredømme fra 1167 til 1300, hvor byen og dens områder blev indlemmet i Kongeriget Aragonien. Indtil 1851 var byen sæde for en biskop og derved af religiøs betydning.

    Albarracin er i dag kendt som en af Spaniens mest seværdige byer på dens størrelse, der er på cirka 1.000 indbyggere. Den gamle bydel er med sine snoede gader og huse lavet af blandt andet sten og ler meget stemningsfuld at gå rundt i, og der er flere spændende seværdigheder undervejs.

    Catedral de El Salvador blev bygget mellem 1572 og 1600, og det er en seværdig kirke. Man kan også besøge Stiftsmuseet/Museo Diocesano, der ligger i den samtidige forhenværende bisperesidens. Museo de Albarracin er et bymuseum, der også er interessant at besøge for at opleve forskellige temaer i byens historie.

    Rundt om Albarracin ligger flere fæstningsværker fra byens historie. Den lange bymur er et imponerende bygningsværk med forsvarstårne. Den blev bygget i 1300-tallet, og dens store omfang i forhold til byen tyder på, at byen skulle vokse, men det skete dog ikke. På toppen af byen ligger det solide citadel, Castillo Musulmán De Albarracín.

     

    Peñíscola, Spanien

    Peñíscola

    Peñíscola er en populær ferieby ved den spanske Middelhavskyst. Gennem historien har byen været fønikisk, græsk og tilhørt Karthago, før tempelridderne residerede i byen, der senere kom ind under Aragoniens krone. Derved er der mange, der gennem tiden har sat præg på Peñíscola, der i dag blandt andet er kendt for sine dejlige strande og byens borg.

    Det var tempelridderne, der byggede borgen i Peñíscola i årene 1294-1307. Borgen ligger dramatisk på et klippefremspring i Middelhavet, og den er byens største seværdighed. Borgen er siden tempelriddertiden blev ændret flere gange som fx af Avignon-paven Benedikt XIII, som brugte borgen som residens 1417-1423. Senere blev borgen og residensen ombygget af militæringeniør Giovanni Battista Antonelli i 1500-tallet.

    Residensborgen i Peñíscola udgør også det historiske centrum af byen, der ligger i godt 60 meters højde over havet. Ved siden af borgen kan man nyde den gamle bydels smalle gader og stemningsfulde karakter. Der ligger også caféer og restauranter med fine udsigter over havet i denne del af byen, som historisk var forbundet med fastlandet med en stribe sand, der af og til blev skyllet væk.

    Neden for den gamle bydels mure ligger den moderne del af Peñíscola med de store turistkvarterer og fine sandstrande. Umiddelbart syd for den gamle bydel kan man bade fra Playa Sur, mens Playa Norte ligger mod nord, hvor byens mange turisthoteller ligger side om side.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    Aqua

    Carrer de Menorca 19
    aqua-multiespacio.com

     

    Carrefour

    Av. del Professor López Piñero 16, Carrer de Santa Genoveva Torres 21
    www.carrefour.es

     

    El Corte Inglés

    Carrer de Colón, Carrer del Pintor Maella 37, Carrer de Menéndez Pidal 15
    elcorteingles.es

     

    El Saler

    Av. del Professor López Piñero 16
    elsaler.es

     

    Indkøbsgader

    Plaza Redonda, Carrer de Sant Vicent Màrtir, Carrer de Xätiva, Avenida de Sotela, Carrer del Poeta Querol, Calle Colón, Avenida de Francia

     

    Markeder

    Mercat Central, Mercat Colón

Med børn

    Akvarium

    Oceanogràfic
    Carrer d'Eduardo Primo Yúfera 1
    oceanografic.org

     

    Videnskab

    Museu de les Ciències Príncipe Felipe
    Av. del Professor López Piñero 7
    cac.es

     

    Strande

    Platja La Malvarrosa, Platja del Cabanyal, Platja d'Alboraia m.fl.

     

    Zoologisk have

    Bioparc Valencia
    Avenida Pio Baroja 3
    bioparcvalencia.es

Gode links
Historisk overblik

    Den romerske tid

    Valencias historie går i hvert fald tilbage til år 138 f.Kr., hvor et par tusind romerske soldater blev stationeret i en nye romerske koloni med navnet Valentia Edetanorum.

    Kolonien blev bygget som mange andre romerske byer med en god beliggenhed ved en flod og tæt på havet. Byens centrum var forum, som lå ved nutiden Plaza de la Virgen. Her krydsede hovedgaderne Cardo Maximus og Decumanus Maximus.

    Denne grundlæggende byplan kan genfindes i vores dages Valencia, hvor Cardo svarer til Calle de Salvador, og hvor Decumanus svarer til Calle de los Caballeros.

    Den romerske hærfører og politiker, Pompejus den Store, jævnede nærmest Valentia med jorden i 75 f.Kr. Det skyldtes byens loyalitet over for Pompejus’ rival Sertorius. Efter nogle årtier blev Valentia genopbygget, og i det følgende århundrede voksede byen kraftigt efter stor indvandring fra Italien.

    I 200-tallet oplevede Valentia nedgangstider, der blev afløst af ny opblomstring som en tidlig kristen by, der opstod i Romerrigets sidste periode fra 300-tallet.

     

    Visigoter og byzantinere

    Med Romerrigets fald opstod et magtvakuum, der fik adskillige folkeslag til at erobre nye landområder. Forskellige folk som vandaler og visigoter var blandt dem, der kom til Valentia-området.

    Kirkens magt steg hurtigt og betydeligt, og den byggede kirker som afløsere for de tidligere, romerske templer. Politisk erobrede byzantinerne Valentia og en del af den iberiske halvø i 554, og byens strategiske vigtighed steg efter den begivenhed.

    I 625 blev byzantinerne smidt ud af Valentia igen, og visigoterne befæstede byen og stationerede flere soldater i byen, der ikke havde mistet sin regionale betydning på trods af byzantinernes exit.

     

    Muslimsk invasion

    I 714 overgav Valentia sig uden kamp til de invaderende muslimske arabere og berbere, der bedre kendt som maurerne indtog store dele af den iberiske halvø.

    Muslimerne ændrede byens katedral til moské, og den første emir i Cordoba beordrede endvidere Valentia ødelagt. Det var i år 755, men emirens søn, der havde en vis autonomi over området, lod senere paladset Russafa opføre i udkanten af byen. Han investerede derved i byen, som i dag har et kvarter opkaldt efter paladset; Ruzafa.

    Den tidligere romerske provins Valentia blev kaldt Medina al-Turab eller blev Balansiyya. Byen kom fra 900-tallet til at blomstre op gennem en stærkt stigende handel med blandt andet silke, papir og læder.

    Fra 1000-tallet brød den samlede muslimske ledelse af Al-Andalus sammen, og der opstod i stedet en række mindre regioner med lokale styrer. Det gjaldt også for Valencia, der blev sit eget kongerige, og som blomstrede på ny.

    I 1092 indledte den castilianske adelsmand Rodrigo Diaz de Vivar, som også blev kaldt El Cid, en belejring af Valencia, som han indtog i 1094. El Cid genindførte kristen tro og ændrede ni moskéer til kirker. El Cid blev dræbt i 1099 i kamp for byen under en muslimsk belejring. I 1102 vandt muslimerne over Valencia og indførte igen muslimsk tro.

    Det kom til et nyt forsøg på kristen genindtagelse af Valencia få år senere, men de kristne styrker kunne ikke holde byen, og byen forblev i over hundrede år på muslimske hænder.

     

    Kristen generobring

    Den såkaldte reconquista, der var den kristne genindtagelse af den iberiske halvø, kom også til Valencia. Det skete i 1238, hvor kong Jaume I af Aragonien, belejrede byen, der overgav sig den 28. september.

    Kongen selv indtog byen den 9. oktober, og han udviste 50.000 muslimske maurere. Valencia blev herefter delt mellem dem, der havde medvirket til generobringen, og det var startskuddet til det Valencia, man kan opleve i dag; blandt andet med udviklingen af det valencianske sprog.

    Jaume I lod byens forhenværende hovedmoské genindvie som kirke med en stor gudstjeneste, og han lod byen blev en del af Kongeriget Valencia, som igen var en del af Kongeriget Aragonien. Byens borgere, der bestod af kristne, jøder og tilbageværende muslimer, fik alle lov til at blive som borgere i riget.

     

    Urolige tider

    Fra 1300-tallet blev det en overgang sværere tider for Valencia og byens borgere. I 1348 ramte pesten, og den slog en del af indbyggerne ihjel. Senere brød en række krige ud, og de skabte turbulente tider.

    Det var blandt andet oprør mod den valencianske konge, og der blev også kæmpet en kamp mod Castillen. Der blev i hast opført en forstærket bymur, der virkede mod castilianske angreb i 1363 og 1364.

    Der brød også borgerkrigslignende tilstande ud inden for bymurene. Kristne, jøder og muslimer boede adskilt i hver deres kvarterer, og i 1391 blev det driftige jødiske kvarter angrebet. Resultatet blev nærmest en udslettelse af det jødiske samfund i byen, og de fleste af de tilbageværende jøder konverterede til kristendommen.

     

    Valencias guldalder

    Med 1400-tallet blev Valencias problemer afløst af gode tider og stigende vigtighed. Perioden blev den valencianske guldalder, hvor byens økonomi boomede, og hvor kunst og kultur blomstrede i takt med byens stigende indtægter.

    Valencias indbyggertal steg, så byen blev den største i Kongeriget Aragonien. Den lokale tekstilindustri var det økonomiske lokomotiv, og der blev etableret et velfungerende banksystem, der fx lånte penge til finansiering af dronning Isabella I af Castillens Columbus-ekspedition mod Amerika i 1492.

    I slutningen af 1400-tallet blev byens silkebørs, Llotja de la Seda, opført som byens økonomiske centrum, og institutionen tiltrak købmænd fra hele Europa.

    Det var også i Valencia, at den første trykkemaskine på den iberiske halvø blev taget i brug; det skete i 1473. Omkring år 1500 blev byens universitet grundlagt, og i 1400-1500-tallene kom førende kunstnere til byen for at arbejde. Det var gode tider for byen, men Castillens tid stod for med Columbus’ europæiske genopdagelse af Amerika.

     

    Handelsnedgang

    Med nye kolonier i Amerika skiftede den europæiske økonomi og handel fra en koncentration i Middelhavet til Atlanterhavet, og det fik stor betydning for Valencia.

    De nye spanske kolonier var Castillens, og derved fik Valencia ikke glæde af den økonomiske fremgang, som fx Madrid oplevede. Atlanterhavshandlen var endda ikke tilladt for Valencia, og det samme gjaldt for Catalonien, Aragonien og Mallorca.

    Tiden under Det Spanske Imperium var en tid med en lokal regering underlagt de habsburgske konger. Regeringen blev flere gange udfordret som en konsekvens af ikke mindst Valencias økonomiske nedgang.

    I årene 1519-1523 førte et af byens håndværkslav an i et oprør mod det habsburgske styre. Oprøret var inspireret af styret i de italienske bystater og var dermed mod et feudalt monarki. Oprøret blev slået hårdt ned, og der blev eksekveret mange hundreder henrettelser af oprørere. Det menes, at dronningen underskrev mange af dødsdommene.

    Den økonomiske nedtur fortsatte i 1600-tallet, hvor jøder og efterkommere af de muslimske maurere blev tvunget til at forlade den spanske kongerige. En stor del af den afrikanske og arabiske befolkning var på det tidspunkt samlet i Aragonien og i særlig grad i Valencia, hvor de udgjorde omkring en tredjedel af befolkningen.

    Araberne og afrikanerne tog som oftest tilbage til Nordafrika, hvor de oprindeligt var kommet fra til den iberiske halvø. Det efterlod en adel med store jorder, som manglede arbejdskraft i markerne, hvilket svækkede produktionen og økonomien i området gennem en lang periode.

     

    1700-tallets bourboner

    Valencias lavpunkt indtraf i starten af 1700-tallet, hvor Den Spanske Arvefølgekrig rasede fra 1701 til 1714. Krigen blev afslutningen på Valencias status som kongerige med et formelt set politisk og juridisk uafhængigt styre.

    Valencia støttede Østrigs kejser under krigen, og i 1706 red nogle engelske kavalerister ind i Valencia efter at have narret den spanske bourbonhær til en tilbagetrækning. Englænderne holdt Valencia i 16 måneder trods flere angreb på byen.

    De spanske bourboner vandt i 1707 i Slaget ved Almansa, og derefter evakuerede englænderne Valencia. Som en straf for at have støttet Østrig straffede bourbonerne Valencia gennem at fratage byen dens privilegier og indføre et bystyre efter castiliansk mønster. Bourbonerne flyttede også regionens hovedstad fra Valencia til Orihuela.

    Valencias manglede status som hovedstad fik borgere i oprør. Orihuela havde belejret og plyndret Valencia under Den Spanske Arvefølgekrig, og kardinalen, der var bourbonernes vicekonge i området, ville frasige sig embedet, hvis ikke Valencia blev hovedstad igen. Herefter ændrede kong Filip igen Valencias status, så den igen blev hovedstad.

    Bystyret i Valencia havde også ændret sig med de castilianske regler. I stedet for lokale embedsmænd, som blev valgt i Valencia, udpegede hoffets styre i Madrid dem, der skulle styre byen. Det var ofte aristokrater, der ikke kom fra Valencia.

    Som 1700-tallet gik, blev Valencias økonomi forbedret gennem en større handel og en produktion af keramik og vævet silke. Sidste halvdel af århundredet blev således perioden med mest udvikling under bourbonerne. Domhuset Palau de Justicia er et smukt eksempel på et af de byggerier, der blev rejst i disse år.

     

    Napoleonstiden

    I efterdønningerne af den franske revolution kom Napoleon Bonaparte til magten i Frankrig, og hans politik kom til at påvirke store dele af Europa, og det gjaldt også Spanien og Valencia.

    I årene 1807-1814 var der krig mellem Napoleons Frankrig og de spanske bourboner, som blev støttet af England og Portugal. Krigen begyndte dog med, at både franske og spanske hære invaderede Portugal som allierede. I 1808 vendte Frankrig sig mod Spanien.

    Samme år gjorde den valencianske befolkning oprør mod franskmændene, og de stormede byens citadel. Den franske marskal Moncey angreb derefter byen med 9.000 soldater, men måtte opgive erobringen efter to angreb. Han trak styrkerne tilbage til Madrid, og først i 1811 startede en ny belejring.

    Belejringen startede i oktober 1811, og efter heftige bombardementer overgav Valencia sig i januar 1812. I midten af 1812 gjorde Napoleons bror, Joseph Bonaparte, Valencia til spansk hovedstad, idet han flyttede hoffet hertil.

    Efter fransk nederlag i 1813 under Slaget ved Vitoria trak marskal Suchet de franske tropper tilbage fra Valencia, hvor det franske styre således sluttede i juli 1813.

    Under Napoleonstiden havde et spansk eksilstyre vedtaget en spansk forfatning i 1812, som begrænsede monarkens magt betydeligt. Efter Napoleonstiden blev Ferdinand VII konge, men han anerkendte ikke forfatningen. Kongen nedsatte sat i Valencia i stedet for Madrid, og den 17. april 1814 tilbød general Francisco Javier de Elío kongen enevældig magt ved at tilbyde sine troppers lydighed. Derved blev kongemagtens magt genoprettet, og enevælden kom til at vare til 1820.

     

    1800-tallets vækst

    Første halvdel af 1800-tallet var politisk turbulente for Spanien og Valencia, hvor et revolutionært miljø trivedes. Tilstanden overgik dog til mere stabilitet og økonomisk udvikling under Isabella II’s styre, som startede i 1843.

    I midten af 1800-tallet blev der investeret i mange store projekter. Det gjaldt blandt andet en kommunal vandforsyning, brolægning af mange gader og distribution af gas. Gaslamper blev sat op, og nye havnefaciliteter blev også opført. Byrådet manglende dog løbende midler, hvilket forsinkede nogle af projekterne, der dog blev gennemført.

    Valencia var på det tidspunkt stadig begrænset af de gamle bymure, der omsluttede bykernen fra middelalderen. I 1858 fremlagde arkitekter de første planer for at udvikle byen med nedrivning af murene, men det blev ikke til noget på det tidspunkt.

    I 1860 havde byen godt 140.000 indbyggere, der boede tæt, og det var en by i vækst. Den store udvidelse blev mulig i 1866, hvor man rev stort set alle dele af bymurene ned. Udbygningen blev igangsat, og på samme tid skabte nye afgrøder økonomisk fremgang for jordejerne omkring byen.

    Valencia fik elektricitet i 1882, som også var en tid, hvor byen gennemgik en regional renæssance med lokale traditioner og en genoplivning af det lokale, valencianske sprog. Valenciansk havde sammen med øvrige lokalsprog været forbudt fra styret i Madrids side.

     

    Det nye århundrede

    1900-tallet blev et århundrede, hvor Valencias vækst fortsatte, men der var både op- og nedgangstider gennem årene. Befolkningstallet blev mere end tredoblet fra 213.000 i år 1900 til 739.000 i år 2000, og det var naturligvis noget, der satte sine spor på den urbane udvikling.

    Byen var efter Madrid og Barcelona størst i landet med både antal indbyggere og i økonomisk forstand. Det kunne ses i gadebilledet, hvor Banco de Valencia blev etableret i år 1900, og hvor byens to store markedshaller blev opført i de følgende årtier.

    Valenciansk modernisme satte præg på tidens arkitektur med fx Mercat Colón og byens nye hovedbanegård, Estació del Nord, der åbnede i 1921. En stor regional udstilling blev holdt i 1909, og den var inspireret af datidens store verdensudstillinger.

    Valencia var en industriby, hvor træ, metal og fødevarer var nogle af de produkter, der havde afløst silke og tekstiler som byens førende handelsvarer. Vine og citrusfrugter var blevet store eksportvarer, som bragte penge til byen.

     

    Krige og politik

    Den store og lukrative eksport fra Valencia stoppede med udbruddet af 1. Verdenskrig i 1914, og de følgende årtier var præget af skiftende regeringer, styreformer og krige i Spanien.

    Primo de Rivera indførte et nyt styre i 1923, og i 1931 blev den anden spanske republik etableret. Den holdt til 1939, hvor afslutningen af den spanske borgerkrig resulterede i Francisco Francos magtovertagelse; en magt han fastholdt til sin død i 1975.

    I 1936 var borgerkrigen brudt ud, men den militære opstand var ikke lykkedes i Valencia, som blev republikkens hovedstad i stedet for Madrid. Den status gjorde, at byen blev udsat for flere bombardementer af blandt andet et italiensk krigsskib, der blokerede Valencias vigtige havn.

    Gennem borgerkrigen blev byen udsat for 442 bombardementer, der kostede 2.831 mennesker livet. 31. oktober 1937 flyttede det republikanske styre hovedstaden til Barcelona, og Francos fremrykkende tropper fik Valencia til at overgive sig den 30. marts 1939.

    Francisco Francos styre forbød valenciansk, som derved igen ikke måtte tales eller læres. Det blev også en tid med hårde økonomiske vilkår for byen, før en senere økonomisk opblomstring sikrede ny vækst i Spanien.

     

    Turias oversvømmelser

    Når man ser på et kort over Valencia i dag, glimrer byen ved floden, der mangler i dens synlige løb nord om den gamle bydel. Sådan har det ikke altid været, for floden Turia flød her indtil sidste halvdel af 1900-tallet, hvor den blev omlagt efter at have forårsaget store ødelæggelser.

    Turia var mange gange gået over sine bredder. Det skete blandt andet i 1949 og igen i 1957, hvor 81 mennesker mistede livet grundet oversvømmelsen af dele af byen. Efter katastrofen i 1957 blev Turia omlagt, og dens nye løb kan nu ses syd for bymidten.

     

    1960erne til i dag

    Valencias økonomi oplevede sammen med den spanske et betydeligt opsving fra 1960erne. Store offentlige projekter og infrastrukturanlæg skabte mange nye job, og befolkningstallet steg markant i disse år.

    Fremgangen fortsatte, og efter overgangen til demokrati i 1975 blev det gamle valencianske kongerige genskabt som regional, politisk enhed med Valencia som hovedstad og en vis autonomi.

    Den 23. februar udbrød et forsøg på et statskup i Spanien med en storm på det spanske parlament. Kuppet var slået ned dagen derpå, men den regionale militære leder havde sendt kampvogne på gaderne i Valencia og erklæret undtagelsestilstand. Han støttede kuppet og måtte overgive sig klokken 5.00 den 24. februar.

    Siden 1980erne har Valencia oplevet en stor kulturel opblomstring med mange nye museer og kulturinstitutioner. Det mest kendte er nok Kunst- og Videnskabsbyen/Ciutat de les Arts i les Ciències, der står opført på en del af Turia-flodens tidligere flodbund. Denne by, som arkitektonisk blev skabt af Santiago Calatrava og Félix Candela, har sat Valencia på verdenskortet for mange turister.

    I 1988 blev Valencias infrastruktur forbedret med åbningen af de første dele af byens moderne letbane- og sporvognssystem, Metrovalencia. Systemet fungerer som et stort sporvognsnet, der kører i tunneler under bymidten. Metrovalencias net er siden da blevet udvidet flere gange.

    Valencia har gennem de seneste årtier været vært for flere store begivenheder. I 1982 var Estadi de Mestalla en af de arenaer, der blev anvendt ved verdensmesterskaberne i fodbold, og i 2003 blev Valencia valgt som vært for America’s Cup-sejladserne i 2007. Det skete som den første europæiske by.